Rewitalizacja i pedagogika publiczna 3401-PR1-SP-RIS-RPPd
Przedmiot, który jest przewidziany jako jeden z kursów na specjalizacji Rewitalizacja i innowacje społeczne, ma na celu kompleksowy przegląd wiedzy i praktycznych dokonań związanych z tematyką rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej w Polsce i na świecie.
Słuchacze i słuchaczki kursu uzyskują w jego ramach interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą kształtowania się historii i rozwoju koncepcji rewitalizacji, a także jej związków z innymi politykami publicznymi i instrumentami polityki miejskiej i regionalnej. Tematyka przedmiotu obejmuje równocześnie wiedzę teoretyczną, jak i kształtuje umiejętności praktyczne studentek i studentów przy pomocy zaznajamiania ich z technikami planowania procesów rewitalizacji miast i odnowy wsi. Wśród zagadnień, które omawia na zajęciach prowadzący znajduje się np. opracowywanie kompleksowych programów rewitalizacji. Dzięki pozyskanych w ramach kursu umiejętności jego absolwenci i absolwentki zyskują kompetencje w zakresie trafnego identyfikowania potrzeb i potencjałów obszarów zdegradowanych, równocześnie we wszystkich wymiarach rewitalizacji - społecznym, gospodarczym i przestrzennym.
Wiedza pozyskiwana w ramach wykładów ma charakter interdyscyplinarny – łączy w sobie refleksję m.in. nad polityką publiczną, edukacją społeczną, socjologią miasta czy urbanistyką.
Zakres zagadnień szczegółowych omawianych w czasie kursu:
Społeczne wytwarzanie przestrzeni – aktorzy i procesy współczesnej urbanizacji
Wykluczenia i marginalizacja w przestrzeni zurbanizowanej
Spacer urbanistyczny – obszar zdegradowany
Spacer urbanistyczny – obszar zgentryfikowany
Jak nie rewitalizować – relacje między rewitalizacją i gentryfikacją
Podstawy polityki mieszkaniowej i lokalowej
Rewitalizacja odgórna („urban renewal”)
Rewitalizacja oddolna (podejście społeczne)
Rewitalizacja miasta a rewitalizacja wsi
Rewitalizacja jako polityka publiczna – zasady programowania i planowania
Polskie doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji
Zagraniczne doświadczenia w prowadzeniu programów rewitalizacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy: student/ka zna i rozumie kluczowe pojęcia i historię koncepcji rewitalizacji przestrzeni zurbanizowanej, rozumie istotę przemian dokonujących się w obszarze społeczności lokalnej, odróżnia rewitalizację od gentryfikacji.
- w zakresie umiejętności: student/ka posiada najważniejsze umiejętności z zakresu programowania i planowania procesów rewitalizacji.
- w zakresie kompetencji personalnych i społecznych: student/ka docenia rolę i znaczenie partycypacji obywatelskiej w rozwijaniu konkretnego terytorium i jego mieszkańców. Charakteryzuje go/ją postawa otwartości i szacunku wobec doświadczeń innych ludzi, tradycji lokalnej i różnorodności kulturowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe odbywa się na podstawie:
1. Egzaminu
2. Obecności
3. Elementem dodatkowym jest systematyczna praca związana z aktywnością w trakcie zajęć
Literatura
Bazuń D., Kwiatkowski M. (red.), Rewitalizacja: Podejście partycypacyjne, Oficyna Naukowa & Uniwersytet Zielonogórski, Warszawa 2017.
Drozda Ł., Uszlachetniając przestrzeń: Jak działa gentryfikacja i jak się ją mierzy?, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa 2017.
Florida R., The New Urban Crisis: How Our Cities Are Increasing Inequality, Deepening Segregation, and Failing the Middle Class-and What We Can Do About It, Basic Books, New York 2017.
Jacobs J., Życie i śmierć wielkich miast Ameryki, Centrum Architektury, Warszawa 2014.
Jadach-Sepioło A. (red.), Gminny Program Rewitalizacji. Praktyczny poradnik dla mieszkańców i władz lokalnych, Krajowy Instytut Polityki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, Warszawa 2018.
Jałowiecki B., Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2010.
Jarczewski W., Kułaczkowska A. (red.) Rewitalizacja. Raport o stanie polskich miast, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa-Kraków 2019.
Madden D.J., Marcuse P., In Defense of Housing: The Politics of Crisis, Verso Books, London 2016.
Trzepacz P., Warchalska-Troll A. (red.), Rewitalizacja miast: teoria, narzędzia, doświadczenia, Instytut Rozwoju Miast, Kraków 2017.
Twardoch A., System do mieszkania. Perspektywy rozwoju dostępnego budownictwa mieszkaniowego, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2019.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: