Techniki badań w kryminologii 3401-PR1-SP-PK-TBKd
Studenci zapoznają się z różnorodnymi technikami badań w kryminologii, od planowania badania, jego realizację po interpretację wyników i ich prezentację. Poznają zagadnienia dotyczące formułowania hipotez badawczych, klasyfikacji i charakterystyki empirycznych badań dotyczących przestępczości, polityki karnej i penitencjarnej oraz analizy danych przy wykorzystaniu oprogramowania wspomagającego badania jakościowe i pakietów statystycznych do tworzenia baz danych, ich weryfikacji i analizy.
- Przedmiot badań kryminologii. Źródła danych w badaniach kryminologicznych.
- Wprowadzenie do zagadnień projektowania badań w kryminologii. Etyka badań.
- Etapy procesu badawczego. Znaczenie badań pilotażowych.
- Badania ilościowe i jakościowe.
- Metody badań jakościowych:
- case study
- indywidualny wywiad pogłębiony,
- zogniskowany wywiad grupowy,
- analiza treści,
- analiza dyskursu.
- Analiza danych zarejestrowanych, w tym akt sądowych i statystyk przestępczości.
- Metody badań kwestionariuszowych (PAPI, CAPI, CASI, CATI, CAWI, ankieta audytoryjna). Rodzaje pytań kwestionariuszowych.
- Badania wiktymizacyjne.
- Badania typu self-report.
- Międzynarodowe badania porównawcze.
- Metody dobory próby badawczej.
- Wybrane metody analizy statystycznej. Budowa, weryfikacja i analiza baz danych.
- Interpretacja wyników, metody prezentacji danych.
Forma pracy studenta Liczba godzin
Godziny kontaktowe 60
Praca domowa nad zadaniami domowymi 20
Analiza tekstów 20
Przygotowanie do egzaminu 20
Liczba godzin ogółem 120
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1. Zdobędą wiedzę na temat różnych badań w kryminologii, ich dopasowania do badanego problemu i ich projektowania.
2. Zdobędą umiejętności zastosowania różnorodnych metod i technik w procesie weryfikacji hipotez badawczych dotyczących m.in. uwarunkowań przestępczości, ryzyka wiktymizacyjnego, trendów przestępczości.
3. Poznają kolejne etapy przeprowadzania badań kryminologicznych.
4. Będą umieli analizować i porównywać dane statystyczne dotyczące przestępczości.
5. Zrozumieją wartość weryfikowania teorii w empirii.
6. Zdobędą naukowy dystans i krytycyzm wobec prezentacji badań kryminologicznych oraz pogłębią świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie.
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność.
2. Ocena prac domowych i prezentacji.
3. Test pisemny.
Literatura
B. Gruszczyńska, M. Marczewski, A. Siemaszko, P. Ostaszewski, J. Włodarczyk-Madejska, J. Klimczak, Atlas Przestępczości w Polsce 6, Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2021
J. Włodarczyk-Madejska, P. Ostaszewski, J. Klimczak, A. Siemaszko, Nękani, oszukiwani, hakowani. Nowe i tradycyjne wymiary wiktymizacji, Wydawnictwo Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 2021
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Poznań 2001.
Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
Francuz P., Mackiewicz, Liczby nie wiedza skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce. Lublin 2005.
Manual on Victimization Surveys, UNODC, UNECE, United Nations, Geneva, 2010, 219 s.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: