Wstęp do nauki o państwie i prawie 3401-PR1-1WSTz
Celem wykładu jest przedstawienie systemowej wiedzy obszaru prawoznawstwa, zapoznanie studentów z systemem prawa RP, zapoznanie z podstawową siatką pojęciową.
Celem ćwiczeń jest nauczenie studentów interpretowania przepisów prawnych, jak również zapoznanie ich z kompetencjami naczelnych organów władzy państwowej.
Forma pracy studenta:
Godziny kontaktowe 30
Przygotowanie się do zajęć 15
Przygotowanie się do egzaminu/ zaliczenia 15
Liczba godzin ogółem 60
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć:
1. Znają charakter nauk o państwie i prawie, ich przedmiot, specyfikę, terminologię oraz znaczenie dla pracy socjalnej
2. Posiadają podstawową wiedzę o istocie norm prawnych. Rozróżniają język prawny od języka prawniczego oraz potrafią zrekonstruować normę prawną
3. Znają kompetencje naczelnych organów RP.
4. Znają proces legislacyjny.
5. Umieją wyjaśnić procesy polityczne zachodzące w państwie w kontekście teorii podziału władzy oraz zasady suwerenności narodu
6. Potrafią wskazać i zanalizować konsekwencje wad systemu politycznego i prawnego
7. Potrafią korzystać z aktów normatywnych i podejmować próby rekonstrukcji norm prawnych
8. Umieją wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce zawodowej
Kryteria oceniania
Weryfikacja obecności na zajęciach
Czynny udział w trakcie zajęć
Egzamin końcowy, pisemny w formie opisowej
Literatura
P. Winczorek, Nauka o państwie, wyd. 4, Warszawa 2011.
A. Bator, W. Gromski, A. Kozak, S. Kaźmierczyk, Z. Pulka, Wprowadzenie do nauk prawnych. Leksykon tematyczny, wyd. 3, Warszawa 2010.
Lech Morawski, Wstęp do prawoznawstwa, wyd. XII, Toruń 2009.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: