Warsztat integracyjno-animacyjny 3401-PR1-1WARz
Podczas warsztatów studenci zapoznają się ze specyfik ą działań animacyjnych i integracyjnych. Praktycznym celem przedmiotu jest integracja studentów I roku realizowana we wspólnym działaniu. Praktycznym celem przedmiotu jest integracja studentów I roku realizowana we wspólnym działaniu. Studenci uczą się rozpoznawać własne zasoby i potencjał działań grupowych i społecznościowych. Dzięki temu poznają siłę animowania działań społecznych, a więc jednego z podstawowych wymiarów mobilizowania społecznego ludzi wokół ważnych dla nich spraw.
Cykl warsztatowy ujęty jest w trzy kilkugodzinne bloki warsztatowe (jeden 7 godzinny drugi 8 godziny). Realizowane są w wielofunkcyjnej przestrzeni Centrum Społecznego Paca 40, która umożliwia pracę o charakterze open space dla grupy do 100 osób oraz zapewnia jednoczesną prace 6 salach warsztatowych. Prowadzenie warsztatów w realnej przestrzeni/instytucji zajmującej się integracją i animacja społeczną ma wymiar motywujący (tu się tak pracuje i przynosi to efekty) i poznawczy (można zapoznać się z realnymi przykładami pracy integracyjno-animacyjnej).
Program podzielony jest na dwie części:
1. Rozpoznanie potencjałów własnych i środowiskowych
Studenci poznają metody odkrywania potencjałów grupowych i środowiskowych na własnym przykładzie (grup i całego roku). W ten sposób lepiej się poznają, widzą własne zasoby i możliwości kooperacji, a więc uniwersalny mechanizm który mogą zastosować także w pracy profilaktycznej z innymi ludźmi.
• ćwiczenia integracyjne grupowe i wspólne dla całego roku;
• część seminaryjna pokazująca dobre praktyki integracyjne;
• warsztat rozpoznawania własnych i środowiskowych potencjałów i talentów;
• ćwiczenie terenowe mapa zasobów i potencjałów Grochowa;
• plenarna prezentacja grup badawczych
2. Przygotowanie działania/projektu animacyjnego
Studenci przygotowują koncepcję własnego projektu o charakterze animacyjno-integracyjnym. Najlepszy z nich (wybrany demokratycznie przez wszystkich uczestników warsztatów) ma szanse realne wsparcie w realizacji. Przygotowując projekt poznają się w działaniu i nabywają kompetencji pracy zespołowej.
• dobre praktyki działań projektów animacyjnych;
• współczesne narzędzia wsparcia aktywności obywateli (inicjatywa lokalna, budżet partycypacyjny)
• grupowa praca nad projektami animacyjnymi
• prezentacja projektów;
• wybór projektu który może otrzymać dofinansowanie i wsparcie realizacyjne ze strony Centrum Paca
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie
w sferze wiedzy:
- znał podstawowe wymiary oddziaływania animacyjno-integracyjnego (zasoby, potencjał, rola animatora, projekt animacyjny, relacje grupowe i społecznościowe)
- posiadał wiadomości o wybranych narzędziach wsparcia aktywności animacyjnej (inicjatywa lokalna, budżet partycypacyjny)
- znał wybrane przykłady udanych działań/projektów animacyjno-integracyjnych
w sferze w sferze umiejętności:
- potrafił dostrzegać własne oraz (na podstawowym poziomie) grupowe i społecznościowe zasoby i potencjały;
- potrafił skonstruować na podstawowym poziomie projekt animacyjno-integracyjny;
- potrafił przeprowadzić wybrane ćwiczenia integracyjne i pobudzające zaangażowanie
w sferze kompetencji społecznych:
- doceniał znaczenie metody animacyjnej w integrowaniu i ujawnianiu potencjału osób, grup i społeczności;
- odczuje w praktyce siłę współdziałania;
- nabędzie kompetencji zespołowej i między-zespołowej współpracy;
- potrafił zaangażować innych do działania poprzez przygotowanie prostego projektu animacyjno-integracyjne
Kryteria oceniania
W trakcie warsztatów przewidziano kilka metod oceny wiedzy, umiejętności i kompetencji studenta/tki:
1. Ocenę aktywności i udziału w pracach grupy projektowej podczas warsztatów (pomysły i argumentacja).
2. Ocenę poszczególnych zespołowych projektów animacyjnych
3. Obronę projektów podczas której członkowie zespołów projektowych indywidualnie odnoszą się do poszczególnych elementów działań animacyjnych korzystając także z podanej literatury
W ocenie wiedzy najważniejsze będą pkt. 3. W ocenie umiejętności najważniejsze będą pkt. 1 i 2. Ocenie kompetencji punkty 1,2,3.
Literatura
B. Skrzypczak, Profil animatora społecznego, (w) Kim jest animator społeczny, red., P. Henzler, B. Skrzypczak, Instytut Radlińskiej, Warszawa 2006, s. 8-24.
B. Skrzypczak, Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej (w) Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, red. W. Theiss, B. Skrzypczak, Instytut Radlińskiej, Warszawa 2006
P. Jordan, B. Skrzypczak, Animator społeczny- jego rola w środowisku, [w:] Kim jest animator społeczny, red., P. Henzler, B. Skrzypczak, Instytut Radlińskiej, Warszawa 2006, s. 84-96.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: