Psychologiczne koncepcje człowieka 3401-PR1-1PSYz
Wykłady obejmują ogólną i szczegółową problematykę: Psychologia jako nauka wyjaśniająca zachowanie człowieka ze szczególnym uwzględnieniem całościowej organizacji psychiki, jaką jest osobowość, Nacisk położony jest na odrębność pojęć, metod, terapii i podstaw antropologii filozoficznej w najważniejszych nurtach współczesnej psychologii: psychoanalizie, behawioryzmie, psychologii poznawczej i humanistycznej oraz socjobiologii i postmodernizmie. Przedstawione są także metody i techniki diagnozowania osobowości: Szczegółowy zakres tematyczny obejmuje:
1. Psychologia, jako nauka teoretyczna i stosowana
2. Termin „psyche” w filozofii starożytnej i nowożytnej
3. Główne koncepcje psychologii i kryteria rozróżniania
4. Freud i jego koncepcja osobowości i rozwoju psychoseksualnego
5. Poglądy K. Horney i E. Fromma na osobowość
6. A. Maslowa koncepcja potrzeb
7. C. Rogersa koncepcja „ja”
8. Osobowość w ujęciu psychologii poznawczej i behawioralnej
9. Osobowość, jako zbiór cech
10. Poglądy polskich psychologów na osobowość : J. Reykowski, K.Obuchowski, K. Dąbrowski
11. Metody badania osobowości, Wymogi stawiane testom
12. Zaburzenia osobowości
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma podstawową wiedzę o specyfice, przedmiocie, terminologii i teoriach osobowości i koncepcjach człowieka w psychologii
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę o współczesnych teoriach osobowości do wyjaśniania zachowań i form przystosowania jednostki w ciągu całego cyklu życiowego do środowiska .
Zna podstawy teoretyczne wiedzy innych subdyscyplin psychologicznych: psychologii społecznej, rozwojowej, klinicznej, sądowej, resocjalizacyjnej.
Potrafi samodzielnie korzystać z literatury i rozróżniać poszczególne stanowiska teoretyczne oraz płynące z nich zasady dla praktycznego wykorzystania w programach profilaktycznych i resocjalizacyjnych.
Potrafi dokonać wyboru adekwatnej teorii osobowości i przeprowadzić badania zgodnie z jej metodami.
Potrafi odkryć własne zainteresowania badawcze w oparciu o wybrane koncepcje osobowości. Potrafi rozróżniać walory poznawcze i praktyczne poszczególnych nurtów teorii osobowości.
Ma świadomość ważności całościowego rozpoznawania psychologicznych determinant zachowania człowieka, jego wyborów, decyzji, wartościowania oraz znaczenia stymulowania rozwoju potrzeb, postaw, wartości, struktur poznawczych i emocjonalnych dla funkcjonowania w różnych rolach społecznych i osobistej samorealizacji.
Kryteria oceniania
90 procentowa obecność na wykładach dopuszcza studenta do egzaminu pisemnego składającego się z:10 pytań merytorycznych, 6 odpowiedzi poprawnych ocena dostateczna, za każdą następną dobrą odpowiedź - pół punktu, 10 odpowiedzi poprawnych ocena bardzo dobra, opis wykraczający poza podstawową wiedzę ocena celująca.
Literatura
P. Oleś (2003) Wprowadzenie do psychologii osobowości, warszawa Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR
L.A. Pervin: (2000) Psychologia osobowości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
K. Ostrowska : (aktualna) Treść prezentacji pt.: Psychologiczne koncepcje człowieka i osobowości”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: