Psychologia faz życia 3401-PR1-1PROd
Podczas wykładu z psychologii rozwoju będę omawiała następujące bloki tematyczne:
• Zdefiniowanie przedmiotu i zakresu psychologii rozwoju i jej stosunku do innych nauk
• Omówienie pojęć: „rozwój”, zmiana rozwojowa”
• Czynniki i mechanizmy rozwoju psychicznego
• Badanie dotyczące rozwoju człowieka
• Wybrane koncepcje i teorie rozwoju psychicznego człowieka
• Periodyzacja rozwoju psychicznego
• Okresy rozwojowe
• Rozwój funkcji psychicznych
Podczas ćwiczeń z psychologii rozwoju studenci będą mieli okazję poznawania i utrwalania treści przedmiotu z pomocą dwóch podstawowych metod tej nauki – obserwacji i inicjowania doświadczeń.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Zdobycie wiedzy dotyczącej:
1. Przedmiotu i zakresu psychologii rozwoju.
2. Podstawowych pojęć (rozwoju, zmiany rozwojowej, czynników i mechanizmów rozwoju psychicznego).
3. Badania rozwoju psychicznego.
4. Teorii rozwoju psychicznego.
5. Periodyzacji rozwoju i okresów życia (okres prenatalny, dzieciństwo, adolescencja, dorosłość).
6. Różnic indywidualnych.
Umiejętności:
1. Rozpoznaje u siebie i innych osób aktualna fazę rozwojową.
2. Potrafi ocenić, czy rozwój danej osoby przebiega prawidłowo, czy z zakłóceniami. Identyfikuje rodzaj zakłóceń.
3. Rozpoznaje kontekst rozwojowy (rodzinny, rówieśniczy), potrafi ocenić jego jakość (zasoby, braki).
4. Rozumie podejścia do rozwoju z perspektywy różnych kierunków psychologii (psychoanaliza, behawioryzm, psychologia poznawcza, psychologia humanistyczna, socjobiologia, postmodernizm). Wyjaśnia obserwowane przez siebie zakłócenia rozwoju wykorzystując teorie i koncepcje psychologiczne.
5. Stosuje aparat pojęciowy psychologii rozwoju do opisu zjawisk i prawidłowości z zakresu tej dziedziny wiedzy.
Kompetencji społecznych i osobistych:
1. Efektywnie współdziała z innymi tworząc projekty, prace badawcze, prezentacje.
2. Rozumie aspekty etyczne prowadzenia badań psychologicznych – jako badacz podchodzi do innych osób z należnym szacunkiem.
Kryteria oceniania
Efekty w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji są oceniane za pomocą zaliczeniowej pracy pisemnej oraz pracy podczas ćwiczeń w grupie ćwiczeniowej. Prowadząca zajęcia ocenia wiedzę i umiejętności jej zastosowania podczas 3 kolokwiów pisemnych. Za każde kolokwium można uzyskać 1-20 punktów i suma punktów (1-60) składa się na wynik końcowy wraz z punktami z ćwiczeń (aktywny udział w zajęciach 1-10 punktów, dwie prace pisemne do zaprezentowania na forum grupy po od 1-15 punktów).Maksymalna suma możliwych do zdobycia punktów łącznie wynosi 100.
Oceny wynikające z punktacji:
0-50 punktów – niedostateczna;
51-60 punktów – dostateczna;
61-70 punktów – dostateczna+;
71-80 punktów – dobra;
81-90 punktów – dobra+;
91-100 punktów – bardzo dobra.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka, Zagadnienia ogólne, t.1, WN PWN, Warszawa 1996
2. B. Harwas – Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, WN PWN, Warszawa 2000
3. B. Harwas – Napierała, J.Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, Rozwój funkcji psychicznych, t. 3, WN PWN, Warszawa 2002
4. Psychologia rozwoju człowieka 3t.: Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., WN PWN 1996; Harwas – Napierała B., Trempała J., WN PWN 2000; Harwas – Napierała B., Trempała J., WN PWN 2002;
5. Turner S. J., Helms D. B., Rozwój człowieka, WSiP 1999;
Literatura uzupełniająca:
1. Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, WN Scholar 2000;
2. Bryant E. P., Colman A. M., Psychologia rozwojowa, Zysk i S-ka wydawnictwo 1997.
3. Włodarski Z., Matczak A., !998, Wprowadzenie do psychologii. Podręcznik dla nauczycieli., Warszawa, WSiP
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Praca socjalna, stacjonarne, pierwszego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: