Strategie zapobiegania przestępczości 3401-KR2-1SZPz
Punktem wyjścia do rozważań na temat teorii i praktyki zapobiegania przestępczości będą odniesienia do indywidualnych, środowiskowych, społecznych i makrospołecznych uwarunkowań przestępczości. Na tej podstawie analizowane będą różnorakie podejścia do zagadnienia zapobiegania przestępczości, zalecenia międzynarodowe w tym względzie oraz ogólne zagadnienia reakcji formalnej i nieformalnej na przestępczość. Studenci poznają ogólne zasady tworzenia, realizacji oraz oceny skuteczności i prawidłowości (ewaluacji) programów prewencyjnych. Szczególny nacisk położony będzie na programy, których celem jest kontrola przestępczości poprzez zmianę sytuacji w której dochodzi do przestępstwa. Studenci przedstawiają własne opracowania na temat konkretnych działań prewencyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Uczestnicy zajęć
1. Znają podstawy teoretyczne strategii zapobiegania przestępczości w powiązaniu z teoriami uwarunkowań przestępczości oraz mechanizmami funkcjonowania kontroli społecznej nieformalnej i formalnej.
2. Wyjaśniają strategie zapobiegawcze i mechanizm kontroli społecznej nieformalnej i formalnej
3. Analizują założenia, realizację i efekty konkretnych programów zapobiegania przestępczości.
4. Porównują skuteczność programów zapobiegawczych.
5. Stosują interdyscyplinarne podejście do problemów społecznych i ich rozwiązywania
6. Rozumieją, że przestępczość powinna być traktowana w kontekście innych zjawisk społecznych i gospodarczych
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywny udział w dyskusji.
2. Ocena samodzielnych prezentacji studentów.
3. Ocena frekwencji podczas zajęć.
Literatura
Czapska J., Kury H.– Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej, 2002
Kossowska A.– Sytuacyjne zapobieganie przestępczości „Archiwum Kryminologii” t. XX
Bezpieczeństwo lokalne. Społeczny kontekst prewencji kryminalnej, (red) Czapska J., Widacki J., Warszawa 2000
Zapobieganie przestępczości w społecznościach lokalnych (red) Czapska J., Krupiarz W., Warszawa 1999
Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Warszawa 2004
Bratton W., Knobler P., Przełom. Jak szef policji nowojorskiej powstrzymał epidemię przestępstw. Poznań 2000.
Kelling G. L., Coles C.M., Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić ład w najbliższym otoczeniu, Poznań 2000
Ponadto literatura wskazana przez wykładowcę do poszczególnych tematów
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: