Prawa człowieka we współczesnym świecie 3401-KR2-1PCWŚz
W ramach przedmiotu realizowane są trzy cele dydaktyczne:
1) przedstawienie ewolucji i rozwoju koncepcji praw człowieka, pokazanie, w jaki sposób prawa te postrzegana były w XX w., a jak rozumiane są obecnie; rozszerzenie katalogu podstawowych praw i wolności (prawo do ochrony danych osobowych, prawo do integralności cielesnej), Studenci zrozumieją, że dokumenty dotyczące praw człowieka są tzw. „żyjącym instrumentem”, i są interpretowane na nowo w związku z rozwojem nauki i technologii. Poznają także najnowszy europejski akt prawny, tj. Kartę Praw Podstawowych jak część porządku prawnego UE.
2) zagrożenia i wyzwania praw człowieka w rozwoju cywilizacyjnym; rozwój ten z jednej strony wzbogaca katalog praw człowieka (np. prawa mniejszości seksualnych) Z drugiej strony, rozwój ten stwarza realne zagrożenie dla tych praw (prawo do ochrony prywatności a technologia, prawo do czystego środowiska naturalnego).
3) zapoznanie studentów ze standardami przestrzegania praw człowieka obowiązującymi w działalności służb publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem działalności funkcjonariuszy organów ścigania i wymiaru sprawiedliwości karnej: sędziów, prokuratorów, policjantów, służby więziennej, kuratorów. Ten aspekt jest wyjątkowo ważny dla studentów, którzy w przyszłości będą funkcjonariuszami służb państwowych.
Nakład pracy studenta/ki:
- godziny zorganizowane – 18
- przygotowanie do zajęć, lektura orzeczeń Europejskiego Trybunału praw Człowieka - 32
- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.
RAZEM: 80 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna i rozumie prawa i wolności człowieka, obowiązki państwa wobec jednostki, kolizje różnych praw i dóbr i związane z tym dylematy,
zrozumie ewolucję pojęcia praw człowieka i trwający proces podwyższania standardów w tym zakresie
w sferze umiejętności:
potrafi analizować i oceniać konkretne sytuacje, czy stanowią one naruszenie praw człowieka lub ryzyko ich naruszenia;
umie identyfikować zagrożenia dla praw i wolności człowieka;
umie wskazać prawne środki ochrony praw i wolności.
w sferze kompetencji społecznych:
pogłębi tzw. wrażliwość społeczną, będzie bardziej uważny/a na sytuacje naruszeń praw podstawowych;
jest gotowy/a do profesjonalnego i etycznego odnoszenia się do osób zatrzymanych, pozbawionych wolności, zgodnie ze standardami przestrzegania praw człowieka
Kryteria oceniania
a) Wiedza: przy ocenie wiedzy uwzględniane są: obecność na zajęciach, oraz egzamin ustny.
b) Umiejętności: sprawdzenie umiejętności analizowania i oceny konkretnych sytuacji, czy stanowią one naruszenie praw człowieka będzie następowało w trakcie dyskusji na zajęciach oraz egzaminu.
c) Kompetencje społeczne: sprawdzenie rozumienia idei praw człowieka i oraz umiejętności analizy konkretnych sytuacji społecznych nastąpi na egzaminie oraz w trakcie zajęć.
Literatura
1. M. Chmaj, Wolności i prawa człowieka w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa 2016
2. D. P. L. Chong, Debating human rights, London 2014
3. M. A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka,
Warszawa 2010.
4. W. Osiatyński, Prawa człowieka i ich granice,
Kraków 2011
5. M. Wiącek, W. Brzozowskie, A. Krzywoń, Prawa człowieka, Warszawa 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: