Urban studies – urban sociology and urban planning basics (ang. B2+) 3401-FAKB-USUSz
Celem przedmiotu jest przedstawienie słuchaczkom i słuchaczom kursu najważniejszych zagadnień i problemów z zakresu studiów nad przestrzenią zurbanizowaną oraz dotykających jej procesów. W toku zajęć przedstawione zostają najważniejsze socjologiczne, urbanistyczne, psychologiczne czy antropologiczne teorie dotyczące zjawisk istotnych z punktu widzenia urbanizacji i kształtowania się procesów osiedleńczych, a także praktyczne przykłady zjawisk urbanistycznych.
Ponadto uczestniczki i uczestnicy przedmiotu zapoznają się z metodami prowadzenia badań przestrzeni zurbanizowanej. Obok zajęć prowadzonych w formie stacjonarnej program uzupełniają spacery urbanistyczne realizowane w przestrzeni miejskiej.
Zaliczenie przedmiotu opiera się na przygotowaniu w zespołach roboczych (praca grupowa) koncepcji projektów badawczych dotyczących przestrzeni zurbanizowanej. Pozwala to dostosować wiedzę pozyskaną w czasie kursu o charakterze przedmiotu ogólnouniwersyteckiego do programów poszczególnych kierunków studiów realizowanych przez studentki i studentów, a także ich indywidualnych zainteresowań. W konsekwencji zaś rozwija ich zainteresowania związane ze studiami miejskimi i urbanistyką, a także posiadaną przez nich wiedzę o interdyscyplinarnej polityce miejskiej.
Nakład pracy studenta/ki:
- godziny zorganizowane – 15
- przygotowanie do zajęć – 5
- przygotowanie do zaliczenia – 80
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy
- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o zagadnieniach dotyczących współczesnej urbanizacji.
- Rozumie najważniejsze teorie charakterystyczne dla studiów miejskich.
w sferze umiejętności
- Potrafi wykorzystywać posiadaną interdyscyplinarną wiedzę do analizy procesów urbanizacyjnych.
- Potrafi wykorzystywać posiadaną interdyscyplinarną wiedzę do przygotowywania analiz, ekspertyz, strategii, planów przestrzennych lub innych z zakresu programowania rozwoju.
w sferze kompetencji społecznych
- Jest zdolny/a do pracy grupowej w zespole badawczym.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia przedmiotu stanowi przygotowanie przez studentki i studentów projektów koncepcyjnych – prezentacji grupowych związanych z tematami poruszanymi w trakcie kursu.
Projekty te są konsultowane z prowadzącym, a techniki umożliwiające ich przygotowanie i prezentację stanowią część zagadnień poruszanych podczas zajęć.
Dodatkowymi kryteriami zaliczenia są obecność w czasie wymaganej liczby zajęć, a także systematyczna praca w trakcie semestru. Umożliwia to osobom uczestniczącym w zajęciach podwyższenie indywidualnej oceny końcowej, niezależnie od oceny wystawionej na bazie przedstawionych prac grupowych
Literatura
1. Davies M., Planet of Slums, London: Verso, 2006.
2. Gehl J., Svarre B., How to Study Public Life, Washington: Island Press, 2013.
3. Florida R., The New Urban Crisis: How Our Cities Are Increasing Inequality, Deepening Segregation, and Failing the Middle Class-and What We Can Do About It, Basic Books, New York 2017.
4. Jacobs J., The Death and Life of Great American Cities, New York: Vintage Books, 1961.
5. McGuirk J., Radical Cities: Across Latin America in Search of a New Architecture, London: Verso, 2014.
6. Merrifield A., The New Urban Question, London: Pluto Press, 2014.
7. Stein S., Capital City: Gentrification and the Real Estate State, New York: Verso, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: