Komunikacja interpersonalna w relacji pomocy 3401-FAK-KIRPd
Zajęcia wprowadzają studentów w podstawowy kanon wiedzy i umiejętności komunikowania się, ważny w dwóch wymiarach: (1) wymiarze nawiązywania profesjonalnej relacji pomocy – tu punktem odniesienia dla przebiegu zajęć są umiejętności interpersonalne, (2) wymiarze rozwoju osobistego – tu punktem odniesienia dla przebiegu zajęć jest doświadczanie i autoanaliza osobistych zasobów i ograniczeń uczestników zajęć.
Nakład pracy studenta/ki:
- godziny zorganizowane – 30
- przygotowanie do zajęć – 20 godz.
- przygotowanie do zaliczenia – 20 godz.
Razem: 70 godz.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
zna i rozumie specyfikę relacji pomocy
zna i rozumie znaczenie skutecznej komunikacji interpersonalnej w relacji pomocy
w sferze umiejętności:
potrafi skutecznie porozumiewać się werbalnie stosując odpowiednie narzędzia
potrafi dostrzegać i analizować komunikaty niewerbalne
w sferze kompetencji społecznych:
jest gotowy/a do analizowania własnych zasobów i ograniczeń związanych z komunikacją interpersonalną w relacji pomocy
Kryteria oceniania
1. obecność i aktywność na zajęciach
2. przygotowanie i przeprowadzenie dwóch ćwiczeń grupowych
Literatura
B. Okun, Skuteczna pomoc psychologiczna, IPZ PTP, Warszawa 2002
K. Otrębska-Popiołek, Człowiek w sytuacji pomocy, Uniwersytet Śląski, Katowice 1991
M. B. Rosenberg, Porozumienie bez przemocy. O języku życia, wyd. Czarna Owca, 2022
J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: