Klinika art. 42 kkw 3401-FAK-K42d
Cel przedmiotu wiąże się z misją „Kliniki art. 42 kkw”, którą jest promowanie standardów praw i wolności człowieka oraz wzmacnianie ochrony osób pozbawionych wolności, m.in. przez zwiększenie ich dostępu do pomocy prawnej i społecznej
Celem zajęć klinicznych jest kształcenie studentów, promowanie standardów praw i wolności człowieka oraz pomoc prawna lub obywatelska świadczona więźniom. Dzięki bezpośredniej pracy studentów z „klientami” - więźniami, studenci uczą się konkretnych sposobów pomocy, zwłaszcza przez zapewnienie im informacji lub porady prawnej, a także bezpośrednio reprezentując ich przed różnymi podmiotami. Dzięki temu studenci przyczyniają się do zwiększenia dostępu do informacji prawnej, dostępu do instytucji i organizacji, wzmacniając ich pozycję przed organami postępowania wykonawczego. Wielu skazanych pisze o potrzebie wsparcia w ich staraniach o przerwę w karze lub warunkowe zwolnienie lub o problemach rodzinnych i lokalowych. Po wstępnej selekcji spraw, studenci z pomocą opiekuna Kliniki decydują o podjęciu sprawy. Każdy student zajmuje się własną sprawą poprzez:
- badanie dokumentacji,
- przygotowywanie korespondencji z więźniem lub innymi podmiotami,
- rozmowę z zainteresowanymi podmiotami (więźniem, władzami),
- zapoznanie się z odpowiednią regulacja prawną i literaturą,
- przygotowywanie projektu pisma, porady lub opinii prawnej lub reprezentowanie więźnia przez organami władzy zgodnie z art. 42 k.k.w
Klinika 42 działa od 2007 r. ma ugruntowany warsztat pracy, coroczne grupy studentów, bogaty, interdyscyplinarny dorobek naukowy i dydaktyczny. Dzięki bezpośredniej pracy studentów z „klientami” – więźniami, studenci uczą się konkretnej pomocy skazanym, zwłaszcza, zwiększając ich dostęp do informacji prawnej, dostęp do instytucji i organizacji, wzmacniając ich pozycję przed organami postępowania wykonawczego.
Obejmuje tematykę, która leży w zainteresowaniu prawa, w szczególności prawa karnego wykonawczego, kryminologii oraz psychologii. Klinika 42 ma unikalny charakter, gdyż łączy interdyscyplinarne podejście do problemów klientów badanych przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studenci
1. Znają i opisują instytucję więzienia oraz mają rozszerzoną wiedzę na temat instytucji prawnych i faktów społecznych i psychologicznych w sytuacji uwięzienia.
2. Identyfikują i wymieniają prawa i wolności człowieka dotyczące wykonania kary pozbawienia wolności oraz międzynarodowe standardy postępowania z więźniami.
3. Mają wiedzę o przestępcach-więźniach, poznają mechanizmy ich działania, sposoby racjonalizacji i adaptacji do zastanej rzeczywistości.
4. Rozróżniają interesy i wartości, które kolidują ze sobą w związku z wykonaniem kary pozbawienia wolności.
5. Potrafią wykorzystać wiedzę z zakresu kryminalistyki i fenomenologii przestępczości w pracy asystenta sędziego lub prokuratora, w pracy policjanta, detektywa, obrońcy praw człowieka, w szczególności umieją zdiagnozować problem zgłoszony przez „klientów” kliniki (więźniów) i rozwiązać go.
6. Wybierają i badają sprawy konkretnych klientów (potrafią dokonać ustaleń faktycznych, weryfikować informacje, prowadzić rozmowę ukierunkowaną).
7. Argumentują wybrane przez siebie stanowisko, także przed organami postępowania wykonawczego
8. Potrafią merytorycznie ocenić program/strategię postępowania z więźniami przez administracje więzienne.
9. Potrafią zespołowo opracowywać strategie i plany pracy z indywidualnymi przypadkami – „klientami” wymiaru sprawiedliwości karnej, w szczególności skazanymi na bezwzględne kary pozbawienia wolności.
6 = 180 godzin
100 godzin kontaktowych:
• 60 godzin seminaryjnych
• 40 godzin konsultacyjnych
80 godziny pracy samodzielnej studenta:
• 30 godzin zapoznawanie się z literaturą przedmiotu, materiałami z dorobku kliniki
• 35 godzin rozwiązywanie problemów zgłaszanych przez klientów, badanie spraw indywidualnych
• 15 godzin opracowywanie projektów opinii, stanowisk dla organów postępowania wykonawczego i reprezentowanie klientów przed tymi organami
Kryteria oceniania
1. bieżąca ocena przygotowania studenta do zajęć i jego aktywności - studenci będą oceniani na podstawie realizacji kontraktu udziału w Klinice 2. Ocena sposobu i liczby rozwiązanych problemów
3. ocena opracowanych przez studentów spraw indywidualnych – prowadzenia dokumentacji, dokonanych ustaleń, przedstawianej argumentacji
4. ocena inne formy aktywności podjętej przez studenta w ramach kliniki (udział w organizowaniu konferencji, napisanie artykułu nt. kliniki)
Przedmiot jest realizowany poprzez konwersatoria, podczas których studenci zapoznają się z tematami Kliniki 42, jej dorobkiem, listami więźniów. W seminariach uczestniczą też eksperci z dziedzin objętych zainteresowaniem Kliniki 42. Przedmiot jest też realizowany poprzez pisemne opracowanie rozwiązania konkretnego problemu, z którym skazany zwrócił się do Kliniki 42, opracowanie projektu porady lub opinii prawnej, poradnika dla więźniów i ich najbliższych. Praca indywidualna jest nadzorowana przez opiekuna kliniki.
Literatura
1. Hołda J., Hołda Z., Prawo karne wykonawcze, Zakamycze 2004
2. Postulski K., Kodeks Karny wykonawczy. Komentarz, Gdańsk 2017
3. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003
4. Marek A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Krótki komentarz do Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, Kraków 2003
5. Stańdo-Kawecka B., Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: