Profilaktyka społeczna 3401-3R12PFS22z
Zadaniem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień z zakresu szeroko rozumianej profilaktyki społecznej oraz form działań spełniających wymagania współczesnego społeczeństwa. w tym
1. podstawowych pojęć z zakresu profilaktyki społecznej
2. celów, poziomów i strategii profilaktyki społecznej
3. wybranych teorii wyjaśniających etiologię i funkcje zachowań społecznie nieakceptowanych (teorii czynników ryzyka i czynników chroniących oraz interakcyjnej koncepcji zachowań dysfunkcjonalnych)
4. wybranych modele i przykładów działań profilaktycznych
5. mankamentów i słabych stron podejmowanych działań profilaktycznych
6. założeń i standardów profesjonalnej profilaktyki, spełniającej wymagania współczesnego społeczeństwa.
W części wstępnej zaprezentowane zostaną podstawowe zagadnienia z zakresu profilaktyki społecznej, w tym pojęcie, związek z wychowaniem, pojęcie profilaktyki problemowej oraz struktura systemu profilaktyki i resocjalizacji. Następnie omówione będą cele, poziomy i strategie profilaktyki, w tym strategie w ujęciu Hansena i Gasia. Pogłębieniu znajomości materiału służy prezentacja wybranych programów profilaktycznych i przykładów działań podejmowanych w konkretnych placówkach. Przedstawiona zostanie ponadto ewolucja podejścia do profilaktyki oraz jej aktualne ujęcie, spełniające wymagania stawiane przez rozwój społeczny w aktualnej fazie. Akcentowana będzie również umiejętność trafnego rozpoznawania przejawów, etiologii i funkcji zachowań nieakceptowanych społecznie w oparciu o wybrane, wiodące teorie w tym zakresie, a także adekwatne stosowanie działań profilaktycznych.
Szacunkowa liczba godzin, jakie studenci powinni przeznaczyć na osiągnięcie efektów uczenia się
wykład - 25 godzin
praca samodzielna – 25 godzin
przygotowanie do zajęć – 15 godzin
przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin
RAZEM 80 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu procesu uczenia student, na podstawie zgromadzonej wiedzy
• opisuje założenia profilaktyki społecznej i jej związki z wychowaniem
• definiuje cele, poziomy i strategie współczesnej profilaktyki
• opisuje mechanizmy kształtowania się współczesnego ujęcia działań profilaktycznych
Umiejętności
Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące umiejętności
• dokonuje prawidłowej analizy zachowań nieakceptowanych społecznie przy zastosowaniu teorii czynników ryzyka i czynników chroniących oraz interakcyjnej teorii zachowań dysfunkcjonalnych
• projektuje działania profilaktyczne adekwatne do problemów wychowanka i potrzeb społeczeństwa
• adoptuje projekty profilaktyczne do lokalnego środowiska wychowawczego i społecznego
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu procesu uczenia student posiada następujące kompetencje społeczne
• organizuje racjonalną działalność profilaktyczną, stanowiącą spójny system
• weryfikuje działania profilaktyczne w zależności od zmieniających się potrzeb indywidualnych i społecznych
Kryteria oceniania
Wiedza
• test
• stopień opanowania materiału do przygotowania przez studentów na każde zajęcia
Umiejętności
• egzamin ustny
• aktywność na zajęciach
Kompetencje społeczne
• egzamin ustny
Praktyki zawodowe
niewymagane
Literatura
Literatura obowiązkowa
1.Bielecka E. (red.) (2007) Profilaktyka i readaptacja społeczna. Białystok
2.Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole. WSiP, Warszawa
3.Hawkins J. D. (1994) Podręcznik ewaluacji programów profilaktycznych. Warszawa- Olsztyn
4.Michel M. (2004) Profilaktyka w środowisku lokalnym. w: Urban B.: Profilaktyka społeczna i resocjalizacja młodzieży. Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda. Mysłowice
5.Moczydłowska J., Pełszyńska I. Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie, Rzeszów
6.Pytka L. (2006) Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne diagnostyczne i metodyczne. Warszawa
7.Szpringer M. ((2004) Profilaktyka społeczna. Rodzina, szkoła, środowisko lokalne. Kielce
8.Wojcieszek K. A. (2005) Na początku była rozpacz. Antropologiczne podstawy
Literatura uzupełniająca
1.Kamińska- Buśko B., Szymańska j. (2005) Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczycieli. Wyd. CMMP-P, Warszawa
2.Stanik J. (red.) (2007) Problemy profilaktyki oraz interwencji społecznej i prawnej wobec zjawisk para przestępczych i przestępczych. Wyd. TWP, Warszawa
3.Urban B. (1999) Zachowania dewiacyjne młodzieży. Kraków
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: