- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
GENDER SENSITIVE RESEARCH Workshop 3401-0GSR-OG
Ideą zajęć jest przygotowanie studentów_ek do prowadzenia “badań wrażliwych ze względu na płeć” (gender sensitive research). Cel jest dwojaki:
1. uwrażliwienie - podniesienie świadomości studentów_ek w kontekście płci jako istotnej zmiennej,
2. nauczenie studentów_ek, jak uwzględniać zmienną “płeć/ gender” we własnych projektach badawczych.
Zajęcia mają charakter warsztatowy, oparty na podejściu research based learning, czyli włączającej studentów_ek do aktywności badawczej. W czasie zajęć studenci_tki doskonalić będą umiejętności planowania i prowadzenia projektu badawczego poprzez wykonywanie poszczególnych zadań badawczych w ramach przygotowanego wspólnie na zajęciach projektu badań wrażliwych ze względu na płeć.
Każda osoba uczestnicząca w warsztatach będzie zobligowana do:
- zapoznania się z literaturą przedmiotu w zakresie metodologii badań w celu przygotowania przewodnika po badaniach wrażliwych ze względu na płeć.
- przygotowania (samodzielnie lub w parach) konspektu/ planu projektu badań zgłoszonego do realizacji przez całą grupę podczas warsztatów (konkurs na projekt);
- wykonania jednego (lub więcej) zadania badawczego w ramach przygotowanego wspólnie na zajęciach projektu badań;
- przygotowanie końcowego raportu z badań w formie prezentacji.
Wykaz tematów i zadań realizowanych na zajęciach:
1. Wprowadzenie - cel i przedmiot zajęć. Organizacja zajęć. Podział pracy i ustalenia dot. organizacji i zaliczenia warsztatów. Omówienie listy literatury podstawowej i dodatkowej.
2. Prezentacja “dobrych praktyk” i dyskusja nad literaturą przedmiotu (1)
3. Prezentacja “dobrych praktyk” i dyskusja nad literaturą przedmiotu (2)
4. Opracowanie przewodnika po badaniach wrażliwych ze względu na płeć.
5. “Pomysł na projekt” (1) - prace nad konspektem/ planem badań do realizacji przez całą grupę podczas warsztatów (konkurs studencki).
6. “Pomysł na projekt” (2) - prezentacja pomysłów - konspektów projektów do realizacji przez całą grupę podczas warsztatów (konkurs studencki).
7. Werdykt konkursu - wybranie projektu do realizacji. Opracowanie zasad. Podział zadań w projekcie. Ustalenie harmonogramu prac.
8. Praca badawcza. Samodzielna i grupowa praca studentów. Organizacja i przeprowadzenie zadań projektowych.
9. Praca badawcza. Samodzielna i grupowa praca studentów. Organizacja i przeprowadzenie zadań projektowych.
10. Praca badawcza. Samodzielna i grupowa praca studentów. Organizacja i przeprowadzenie zadań projektowych.
11. Konsultacje z koordynatorkami warsztatów. Praca w grupach nad stanem prac projektowych, wstępna ewaluacja dotychczasowej części projektu, dyskusja nad wstępnymi wnioskami z projektu.
12. Opracowanie i analiza danych. Przygotowanie wyników badań w formie graficznej prezentacji.
13. Opracowanie i analiza danych. Przygotowanie raportu.
14. Prezentacja i omówienie raportu. Refleksje z badań.
15. Podsumowanie i ewaluacja przedmiotu.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny zorganizowane: 30 h
- przygotowanie do zajęć: 20 h
- przygotowanie do zaliczenia: 45 h
Łącznie: 95 h
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student_ka
w sferze wiedzy:
- jest wrażliwa_y na zmienną płci w badaniach społecznych i jej znaczenie w rzeczywistości społecznej
- zna uwarunkowania i wpływ wybranych zjawisk społecznych na kategorię płci
w sferze umiejętności:
- projektuje, przygotowuje i realizuje etapy badania z uwzględnieniem logicznej i praktycznej kolejności podejmowanych działań
- stosuje wybrane techniki badawcze w ramach wytworzonej metodologii
- elastycznie reaguje na trudności napotykane w trakcie badań, rozwiązując pojawiające się problemy
- analizuje dane badawcze i wyciąga z nich wnioski
w sferze kompetencji społecznych:
- podejmuje współpracę w grupie z orientacją na wspólny cel
- nawiązuje kontakty z osobami badanymi
- współpracuje w zespole badawczym o zróżnicowanych kompetencjach
- dyskutuje na forum grupy, argumentując własne tezy
Kryteria oceniania
Elementy zaliczenia:
Obecność na zajęciach (maks. 2 nieobecności) oraz czynny udział.
Aktywne uczestniczenie w warsztacie badawczym na wszystkich etapach pracy - przeprowadzenie zadań badawczych w ustalonym zakresie i terminie.
Harmonijna i odpowiedzialna współpraca w grupie - zespole badawczym.
Prezentacja wyników zrealizowanych badań na zajęciach.
Ocena ciągła na podstawie systematycznej pracy na zajęciach.
Literatura
Literatura zalecana:
1. Callamard A. (1999). A Methodology for Gender-Sensitive Research Amnesty International:
https://www.researchgate.net/publication/318112893_A_Methodology_for_Gender-Sensitive_Research
2. INSTRAW (2007) Gender Research: A How-To Guide: https://genderaveda.cz/wp-content/uploads/2017/10/gender-research-a-how-to-guide.pdf
3. Leduc B. (2009) Guidelines for Gender Sensitive Research: https://www.icimod.org/wp-content/uploads/2019/12/Guidelines-for-Gender-Sensitive-Research.pdf
4. Simandan, D. (2019). Revisiting positionality and the thesis of situated knowledge. Dialogues in Human Geography, 9(2), 129-149. https://doi.org/10.1177/2043820619850013.
5. Gonçalves, E. and Fagundes, M. (2013), Reflections on Positionality: Pros, cons and workarounds from an intense fieldwork. Ethnographic Praxis in Industry Conference Proceedings, 2013: 335-347. https://doi.org/10.1111/j.1559-8918.2013.00028.x
6. Davis, K. (2008). Intersectionality as buzzword: A sociology of science perspective on what makes a feminist theory successful. Feminist Theory, 9(1), 67-85. https://doi.org/10.1177/1464700108086364
7. Kosygina, L. V. (2005). Doing Gender in Research: Reflection on Experience in Field. The Qualitative Report, 10(1), 87-95. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2005.1859
8. Maynard M. (2002) Studying age, race and gender: Translating a research proposal into a project, International Journal of Social Research Methodology, 5:1, 31-40, https://doi.org/10.1080/13645570110098055
9. Oakley, A. (1998). Gender, Methodology and People’s Ways of Knowing: Some Problems with Feminism and the Paradigm Debate in Social Science. Sociology, 32(4), 707–731.
https://doi.org/10.1177/0038038598032004005
10. Hesse-Biber, S. N. (Ed.). (2011). Handbook of feminist research: Theory and praxis. SAGE publications.
11. Leavy, P., & Harris, A. (2018). Contemporary feminist research from theory to practice. Guilford Publications.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: