Komunikacja językowa: konwencje i innowacje 3321-M2S21SM01
Celem seminarium jest rozwój u uczestników umiejętności dostrzegania, opisywania, analizowania i interpretowania istotnych zmian zachodzących we współczesnej komunikacji.
Pierwsza część kursu dotyczy zjawisk pragmatycznych, istotnych w konstruowaniu przekazów bezpośrednich i niebezpośrednich (wykorzystywanie presupozycji, implikatur, figur retorycznych, a także mechanizmów konwersacyjnych). Zjawiska te będą omawiane na przykładzie różnorodnych gatunkowo tekstów,.
Druga część kursu dotyczy zmian w konwencjach komunikacji pod wpływem nowych idei dotyczących emocjonalności i racjonalności. Omówione zostaną koncepcje komunikacji (także związanej z komunikacją wirtualną), w szczególności specyfika nowych form wywierania wpływu społecznego oraz możliwości manipulacji w ramach nowych konwencji komunikacji i nowych gatunków wypowiedzi.
Spotkania seminaryjne służą także doskonaleniu umiejętności prezentacji przez uczestników efektów pracy naukowej (dyskusje, debaty, referaty i inne formy wypowiedzi, uzgodnione z uczestnikami zajęć).
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W04 - specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny językoznawstwo, na przykładzie kwestii dotyczących języka włoskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii warsztatowych;
K_W05 w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres tematyczny seminarium ((zagadnienia analizy dyskursu, pragmatyki językowej i komunikacji perswazyjnej, na przykładzie materiału języka włoskiego);
K_W06 zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (zwłaszcza w odniesieniu do piśmiennictwa naukowego z dziedziny językoznawstwa);
Umiejętności: absolwent potrafi:
K_U02 stosować na poziomie rozszerzonym terminologię włoską i teorie właściwe dla dyscypliny (dokonując własnych interpretacji naukowych w zakresie analizy dyskursu, pragmatyki językowej i komunikacji perswazyjnej);
K_U03 w sposób pogłębiony omawiać wybrane aspekty historyczne, społeczne i kulturowe Włoch (kompetentnie omawiać przemiany wzorców komunikacji; zwłaszcza perswazyjnej)
K_U04 samodzielnie zdobywać wiedzę (wyszukiwać, oceniać i analizować informacje przy użyciu różnych źródeł), wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy naukowej, rozwijać umiejętności badawcze w zakresie dyscypliny językoznawstwo (zwłaszcza w zakresie pisania pracy dyplomowej oraz samodzielnego przygotowywania opracowań na seminarium);
K_U05 komunikować się na tematy specjalistyczne dotyczące językoznawstwa, prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje w języku włoskim (dyskusje seminaryjne, prezentowanie własnych interpretacji analizowanych tekstów, debaty naukowe, udział w dyskusjach naukowych z zaproszonymi gośćmi);
K_U06 potrafi czytać ze zrozumieniem teksty specjalistyczne i źródłowe w języku włoskim (w zakresie analizy dyskursu, pragmatyki językowej i komunikacji perswazyjnej; związane z tematyką seminarium oraz własnej pracy magisterskiej);
K_U08 przygotować i redagować prace pisemne, w tym pracę dyplomową w języku włoskim w zakresie językoznawstwa (planowanie, pogłębiona analiza i interpretacja, synteza);
K_U10 posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (lektury tekstów, korzystanie z opracowań dotyczących językoznawstwa);
K_U11 planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań (planowanie pracy własnej w zakresie przygotowywania się do seminarium; planowanie pracy związanej z opracowywaniem pracy magisterskiej);
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
K_K01 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (przygotowanie do konsultacji magisterskich, omawianie własnych koncepcji interpretacji naukowej zebranego materiału językowego);
K_K02 krytycznej oceny własnych działań i umiejętności (monitorowanie własnych postępów w zdobywaniu wiedzy specjalistycznej w zakresie tematyki omawianej na seminarium, a także w zakresie rozwiązywania własnego problemu badawczego, wybranego jako temat pracy magisterskiej);
K_K03 przestrzegania zasad etyki zawodowej, i rozwijania dorobku zawodu (respektowanie zasad etycznych badań lingwistycznych, wzbogacanie dyscypliny o własne badania, podjęte w ramach przygotowywania pracy magisterskiej);
K_K04 uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych (uczestnictwo w imprezach kulturalnych i spotkaniach z zaproszonymi gośćmi, rozpowszechnianie wiedzy językoznawczej we własnym środowisku).
Kryteria oceniania
• Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).
• Uczestnictwo w dyskusjach i innych aktywnościach w trakcie seminarium.
• Odpowiedzi ustne na pytania dotyczące tematyki seminarium (przygotowanie do egzaminu magisterskiego)
• Napisanie i złożenie pracy magisterskiej.
Kryteria oceniania
• Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, kompetentne uczestnictwo w dyskusjach, praca w grupach, przygotowywanie wystąpień na tematy związane z językoznawstwem.
• Poprawność odpowiedzi na ustne na pytania dotyczące tematyki seminarium (przygotowanie do egzaminu magisterskiego)
• Poprawność formalna, metodologiczna i merytoryczna pracy magisterskiej
Uwaga: osoby uczestniczące w programie Erasmus+ mają obowiązek przed wyjazdem uzgodnić z prowadzącą kwestie dotyczące przygotowywania pracy magisterskiej.
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących opracowań:
• Ambrisi, L. (2021) La lingua dell'odio. Deriva linguistica dell'italiano contemporaneo, Guida.
• Antelmi, Donella (2012) Comunicazione e analisi del discorso. Utet, Torino.
• Bazzanella, Carla (2021) Hate speech. Il lato oscuro del linguaggio. Roma, Laterza.
• De Marco, A. (2010) Sociopragmatica. Roma, Editori Riuniti.
• Ferretti, Francesco (2022) L' istinto persuasivo. Come e perché gli umani hanno iniziato a raccontare storie. Roma, Carocci
• Fiorani, E. (2010) Grammatica della comunicazione. Milano, Lupetti.
• Monaci, Sara (2022). Odio social. Tecnologie e narrative della comunicazione in rete. EGEA
• Neri, Laura (2011) I campi della retorica. Letteratura, argomentazione, discorso. Roma, Carocci.
• Nitti, Paolo (2022) L' insulto. La lingua dello scherzo, la lingua dell'odio. Cesati
• Pietrandrea, Paola (2021) Comunicazione, dibattito pubblico, social media: come orientarsi con la linguistica. Roma, Carocci.
• Pistolesi, Elena (2022) L' italiano del web: social network, blog & co. Cesati
• Rigotti, Eddo e Sara Cigada (2013) La comunicazione verbale. Milano, Maggioli editore.
Na platformie Kampus są umieszczane ponadto materiały i artykuły dotyczące omawianych zagadnień.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: