Współpraca w procesie nauczania i uczenia się: warsztaty metodyczne 3321-M2S20MWJ01
Kurs o charakterze warsztatowym, oparty na teoriach i technikach nauczania kooperatywnego,
należący do grupy przedmiotów Dydaktyka języka włoskiego.
Na zajęciach omówimy następujące zagadnienia:
- efektywna komunikacja w grupie;
- modele nauczania kooperatywnego;
- lider a praca zespołowa;
- zarządzanie konfliktem;
- rola emocji w procesie dydaktyki;
- grupowe cele i indywidualna odpowiedzialność;
- narzędzia online wspierające pracę zespołową.
- rola emocji w procesie dydaktyki;
- grupowe cele i indywidualna odpowiedzialność;
- narzędzia online wspierające pracę zespołową.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
-specyfikę przedmiotową i metodologiczną z zakresu nauczania kooperatywnego podczas lekcji
językowej (K_W04);
-zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w odniesieniu do
podręczników językowych (K_W06).
Umiejętności: absolwent potrafi
-prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje oraz operować szerokim zakresem możliwości
wypowiedzi w języku włoskim w zakresie nauczania kooperatywnego (K_U05);
-czytać ze zrozumieniem różnego rodzaju teksty kultury, przeprowadzić ich pogłębioną analizę w
języku włoskim i wykorzystać je w obszarze nauczania kooperatywnego (K_U06);
-zrealizować projekt lekcji kooperatywnej w ramach warsztatów (K_U07);
-planować i organizować pracę własną, określać priorytety w realizacji zadań podczas planowania
lekcji języka obcego (K_U11);
-współpracować w zespole pod kątem pracy nauczycielskiej (K_U12).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
-zasięgania opinii ekspertów z zakresu nauczania kooperatywnego w przypadku trudności z
samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K01);
-krytycznej oceny własnych działań i umiejętności w obrębie nauczania kooperatywnego (K_K02);
-przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania dorobku zawodu nauczyciela (K_K03);
-uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych
(K_K04).
EFEKTY UCZENIA SIĘ DLA SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
-integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania –
tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu
kształcenia oraz rozkładu materiału (D.1.W3);
-kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego
rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej dedykowanych nauczaniu
kooperatywnemu, oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i
stymulowania aktywności poznawczej uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie
autorytetu nauczyciela oraz zasady interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie
interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy
nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i
środowiskiem pozaszkolnym (D.1.W4);
-konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i
kooperatywne, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę
badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla zajęć językowych (D.1.W5);
-organizację pracy w klasie szkolnej i grupach: potrzebę indywidualizacji nauczania, zagadnienie
nauczania interdyscyplinarnego, formy pracy specyficzne dla zajęć językowych z wykorzystaniem
technik nauczania kooperatywnego: wycieczki, zajęcia terenowe i laboratoryjne, doświadczenia i
konkursy oraz zagadnienia związane z pracą domową (D.1.W7);
-metody kształcenia w odniesieniu do prowadzonych zajęć językowych, a także znaczenie
kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz
poszanowania praw własności intelektualnej (D.1.W9);
-potrzebę kształtowania u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijania ciekawości, aktywności
i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowania motywacji do uczenia
się języka włoskiego i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w
tym z Internetu, oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do
samodzielnej pracy (D.1.W15).
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
-kreować sytuacje dydaktyczne, dzięki zastosowaniu metody kooperatywnej, służące aktywności i
rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1.U5);
-podejmować skuteczną współpracę w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów,
pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1.U6);
-dobierać metody pracy klasy oraz środki dydaktyczne, w tym z zakresu technologii informacyjno-
komunikacyjnej, aktywizujące uczniów i uwzględniające ich zróżnicowane potrzeby edukacyjne
(D.1.U7).
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
-adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (D.1.K1);
-popularyzowania wiedzy wśród uczniów i w środowisku szkolnym oraz pozaszkolnym (D.1.K2);
-promowania odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz
poszanowania praw własności intelektualnej (D.1.K4);
-kształtowania nawyku systematycznego uczenia się i korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z
Internetu (D.1.K8);
-stymulowania uczniów do uczenia się przez całe życie przez samodzielną pracę (D.1.K9).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- odpowiednia frekwencja – dopuszczalne są dwie nieobecności. Aby uzyskać zaliczenie, wymagana jest obecność na min. 60% zajęć, licząc w tym również zwolnienia lekarskie;
- aktywny udział w zajęciach, potwierdzający przygotowanie się do zajęć;
- złożenie i przedstawienie projektu grupowego na temat wybrany wspólnie z prowadzącą.
Ocena końcowa zależeć będzie:
- w 30% od oceny aktywności potwierdzającej przygotowanie się do zajęć (w tym także wykonywania
zleconych zadań),
- w 70% od oceny projektu grupowego.
Literatura
- M. Comoglio, Educare insegnando. Apprendere ad applicare il Cooperative Learning, ed. Las, 2000;
- G. Hofstede, Culture e organizzazioni. Valori e strategie per operare efficacemente in contesti internazionali, Franco Angeli 2014;
- D. Johnson, R. Johnson e E. Holubec, Apprendimento cooperativo in classe. Migliorare il clima emotivo e il rendimento, Erickson, 2015;
- S. Kagan, L’apprendimento cooperativo. L’approccio strutturale. Edizioni Lavoro, 2000;
- G. Venza, Dinamiche di gruppo e tecniche di gruppo nel lavoro educativo e formativo, FrancoAngeli, 2007;
oraz inne materiały wskazane lub/i udostępnione przez prowadzącą podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: