Język perswazji 3321-M1S23KL01
Treści merytoryczne przedmiotu:
- Potencjał perswazyjny: między językiem a dyskursem
- Potencjał perswazyjny kategorii rzeczownika
- Potencjał perswazyjny kategorii zaimka
- Potencjał perswazyjny kategorii przymiotnika
- Potencjał perswazyjny kategorii czasownika
- Potencjał perswazyjny kategorii przysłówka
- Potencjał perswazyjny leksyki
- Potencjał perswazyjny pól semantycznych
- Potencjał perswazyjny relacji semantycznych
- Potencjał perswazyjny resemantyzacji i emocjonalizacji
- Potencjał perswazyjny definiowania i redefiniowania
- Potencjał perswazyjny form pragmatycznych
- Potencjał perswazyjny używania form błędnych
- Tworzenie „języków perswazyjnych” (np. nowomowa, doublespeak)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w sposób pogłębiony zna i rozumie powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauk o sztuce, nauk o kulturze i religii (relacje filologii i zagadnień perswazji, także w jej kulturowych uwarunkowaniach);
K_W02 - w sposób pogłębiony zna i rozumie wybrane aspekty historii literatury i języka włoskiego (językowe wybory perswazyjne w tekstach literackich i nieliterackich);
K_W03 - w sposób pogłębiony zna i rozumie wybrane aspekty historyczne, społeczne i kulturowe Włoch (ewolucja sposobów perswazji, zmiana odbioru społecznego różnych form przekonywania, kształtowanie się konwencji perswazyjnych)
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - przeprowadzić pogłębioną analizę dzieła literackiego lub tekstu użytkowego z zastosowaniem zróżnicowanych metod (umiejętność identyfikowania wyborów językowych i interpretowania ich wpływu perswazyjnego w ramach różnych koncepcji teoretycznych)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K04 - uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych (rozwinięta świadomość językowa, uważna obserwacja sposobów perswazji w kulturze, realizacja perswazji w sposób etyczny).
Kryteria oceniania
- Metody nauczania: wykład, prezentacja, dyskusja, projekty
- Kryteria oceniania: Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).
- Kryteria oceniania: przygotowanie do zajęć, czyli systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach, przygotowywanie prezentacji.
- Egzamin: ocena umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej (do zaliczenia wymagane min. 60% punktów).
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących książek:
- Antonelli, Giuseppe (2017) Volgare eloquenza. Come le parole hanno paralizzato la politica. Bari, Laterza.
- Calabrese, Stefano (2019) Manuale di comunicazione narrativa: Con MyLab. Pearson, Milano - Torino
- Cattani, Adelino (2022) Botta e risposta: l'arte della replica. Come dirsele (non darsele) di santa ragione. E perché fa bene. Audino
- Covelli, Roberta (2022) Argomentare è diabolico. Retorica e fallacie nella comunicazione. Effequ.
- Ferretti, Francesco (2022) L'istinto persuasivo. Come e perché gli umani hanno iniziato a raccontare storie. Carocci
- Priulla, Graziella (2012) Riprendiamoci le parole. Il linguaggio della politica è un bene pubblico. Trapani, Di Girolamo editore
- Serianni, Luca (2019) Il sentimento della lingua. Bologna, Il Mulino.
W zależności od zainteresowań uczestników zajęć, bibliografia może być uzupełniana artykułami dotyczącymi zagadnień szczegółowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: