Glottodydaktyka 3321-M1S21MWJ01
Zagadnienia, o których będziemy rozmawiać podczas kursu, dzielą się na te dotyczące glottodydaktyki ogólnej oraz te dotyczące nauczania języka włoskiego. Część pierwsza obejmuje podstawową terminologię glottodydaktyczną, interdyscyplinarny charakter dydaktyki języków obcych (kompetencje glottodydaktyczne), podejścia, metody i techniki glottodydaktyczne, organizację zajęć, budowę jednostki lekcyjnej, fazy lekcji, interakcję, kryteria i sposoby ewaluacji, ocenę osiągnięć i analizę błędów. Część druga obejmuje takie zagadnienia jak język włoski jako obcy we Włoszech i poza granicami Włoch, charakterystyka uczących się języka włoskiego, różnorodność języka włoskiego, materiały do nauki języka włoskiego, certyfikaty językowe i certyfikaty glottodydaktyczne.
Kurs należy do grupy przedmiotów Dydaktyka języka włoskiego
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
-specyfikę przedmiotową i metodologiczną z zakresu glottodydaktyki ogólnej oraz glottodydaktyki
języka włoskiego (K_W04);
-zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego w odniesieniu do
podręczników językowych (K_W06).
Umiejętności: absolwent potrafi
-prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje oraz operować szerokim zakresem możliwości
wypowiedzi w języku włoskim w zakresie glottodydaktyki (K_U05);
-czytać ze zrozumieniem różnego rodzaju teksty kultury, przeprowadzić ich pogłębioną analizę w
języku włoskim i wykorzystać je w obszarze glottodydaktycznym (K_U06);
-zrealizować projekt glottodydaktyczny w ramach warsztatów (K_U07);
-planować i organizować pracę własną, określać priorytety w realizacji zadań podczas planowania
lekcji języka obcego (K_U11);
-współpracować w zespole pod kątem pracy nauczycielskiej (K_U12).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
-zasięgania opinii ekspertów z zakresu glottodydaktyki w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu (K_K01);
-krytycznej oceny własnych działań i umiejętności w obrębie glottodydaktyki (K_K02);
-przestrzegania zasad etyki zawodowej i rozwijania dorobku zawodu nauczyciela (K_K03);
-uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych
(K_K04).
EFEKTY UCZENIA SIĘ DLA SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
-miejsce zajęć z języka włoskiego jako drugiego języka obcego w ramowych planach nauczania na
poszczególnych etapach edukacyjnych (D.1.W1);
-podstawę programową dla przedmiotu język włoski jako drugi język obcy, cele kształcenia i treści
nauczania tego przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych,
przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w
zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich
kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć (D.1.W2);
-kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego
rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjnokomunikacyjnej, oraz dostosowywania
sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej
uczniów, w tym kreowania sytuacji dydaktycznych; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz zasady
interakcji ucznia i nauczyciela w toku lekcji; moderowanie interakcji między uczniami; rolę
nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie
dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem
pozaszkolnym (D.1.W4);
-konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące i metodę
projektów, proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę
badawczą ucznia, a także zasady doboru metod nauczania typowych dla zajęć z języka włoskiego jako
drugiego języka obcego (D.1.W5);
-metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie zajęć z języka włoskiego jako
drugiego języka obcego – rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie
oddziaływań do potrzeb i możliwości uczniów lub grup uczniowskich o różnym potencjale i stylu
uczenia się, typowe dla zajęć błędy uczniowskie, ich rolę i sposoby wykorzystania w procesie
dydaktycznym (D.1.W6);
-rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje: ocenianie bieżące,
semestralne i roczne, ocenianie wewnętrzne i zewnętrzne; funkcje oceny (D.1.W10);
-diagnozę wstępną grupy uczniowskiej i każdego ucznia w kontekście prowadzonych zajęć z języka
włoskiego jako drugiego języka obcego oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów;
potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych, w tym rozwiązywania problemów,
i wykorzystywania wiedzy; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy
oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności (D.1.W12);
-znaczenie rozwijania umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych uczniów: potrzebę
kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów oraz
budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania
kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (D.1.W13);
-warsztat pracy nauczyciela języka włoskiego jako drugiego języka obcego; właściwe wykorzystanie
czasu lekcji przez ucznia i nauczyciela; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości
kształcenia oraz jej ewaluacją, a także z koniecznością analizy i oceny własnej pracy dydaktyczno-
wychowawczej (D.1.W14).
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
-kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz
popularyzacji wiedzy (D.1.U5).
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
-kształtowania umiejętności współpracy uczniów, w tym grupowego rozwiązywania problemów
wykorzystując język włoski (D.1.K5);
-rozwijania u uczniów ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej oraz logicznego i
krytycznego myślenia (D.1.K7).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia zajęć jest:
- odpowiednia frekwencja
– dopuszczalne są dwie nieobecności.
Aby uzyskać zaliczenie, wymagana jest obecność na min. 60%
zajęć, licząc w tym również zwolnienia lekarskie;
- aktywny udział w zajęciach, potwierdzający przygotowanie się
do zajęć;
- złożenie i przedstawienie projektu grupowego na temat wybrany wspólnie z prowadzącą.
Ocena końcowa zależeć będzie:
- w 30% od oceny aktywności potwierdzającej przygotowanie się do zajęć (w tym także wykonywania zleconych zadań);
- w 70% od oceny pracy projektowej.
Literatura
Balboni P.E., Dizionario di glottodidattica, Guerra Edizioni,
Perugia 2000;
Diadori P., Palermo M., Troncarelli D., Manuale di didattica
dell’italiano L2, Guerra Edizioni, Perugia 2009;
Diadori P. (red.), Insegnare italiano a stranieri, Le Monnier,
Milano 2015;
Hattie J., Visible learning for teacher: Maximizing impact on
learning, Routledge/Taylor&Francis Group, New York, 2012;
Mehisto P., Marsh D., Frigols M.J., Uncovering CLIL: Content and
Language Integrated Learning in bilingual and multilingual
education, Macmillan, Oxford 2008;
Vedovelli M., Guida all'italiano per stranieri. Dal 'Quadro comune
europeo per le lingue' alla ‘Sfida salutare’, Carocci, Roma 2014;
oraz inne publikacje, materiały i pomoce naukowe udostępnione przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: