Teatr dell'arte a literatura 3321-M1S20KL01
Teatr dell'arte bywa określany jako forma teatru ludowego lub niezbyt wyszukany gatunek teatralny, kojarzony z improwizacją, brakiem tekstu oraz maskami. Ale ten, wywodzący się z epoki wczesnonowożytnej, włoski teatr zawodowy łączył bardzo bogatą i różnorodną tradycję kultury oralnej oraz piśmiennej, która w tym okresie charakteryzowała się silnymi residuami oralności. Wykład konwersatoryjny poświęcony jest związkom teatru dell'arte z literaturą. Na zajęciach badać będziemy przede wszystkim teksty włoskich aktorów zawodowych (scenariusze, komedie, traktaty w obronie sztuki teatralnej), ich inspiracje literackie, ale także wpływy komedii dell'arte na inne formy sztuki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w sposób pogłębiony powiązania literaturoznawstwa z nauką o sztuce (teatr, malarstwo, muzyka, balet);
K_W02 - w sposób pogłębiony wybrane aspekty historii literatury i języka włoskiego związane z historią teatru dawnego;
K_W03 - w sposób pogłębiony wybrane aspekty kulturowe Włoch w XVI, XVII i XVIII wieku;
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - przeprowadzić pogłębioną analizę dawnego dzieła dramatycznego (XVI-XVIII w.) z zastosowaniem zróżnicowanych metod;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K04 - uczestniczenia w życiu teatralnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań w ramach zajęć;
Kryteria oceniania
- kontrola obecności (student ma prawo do dwóch nieobecności na zajęciach);
- bieżące przygotowanie do zajęć (lektura tekstów);
- egzamin pisemny (analiza wybranego tekstu lub fragmentu tekstu);
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Andreini F., Le bravure del Capitan Spavento, Pisa 1987.
Andreini G.B., Opere teoriche, Firenze 2013.
Barbieri N., La Supplica discorso famigliare..., Milano 1971.
Ferrone S., La commedia dell’arte: attrici e attori italiani in Europa (XVI-XVIII secolo), Einaudi, Torino 2014.
Fiorillo S., La cortesia di Leone e Ruggiero con la morte di Rodomonte, Lucca 1997.
Henke R., Performance and Literature in the Commedia dell'Arte, Cambridge 2010.
I canovacci della commedia dell'arte, Torino 2007.
Jordan P. , The venetian origins of the Commedia dell'Arte, London 2014.
Ojeda Calvo M., Stefanelo Botarga e Zan Ganassa. 1, Scenari e zibaldoni di comici italiani nella Spagna del Cinquecento, Roma 2007.
Le théâtre italien et l'Europe : XVe - XVIIe siècles, Paris 1983.
MacNeil A., Music and Women of the Commedia dell'Arte in the Late Sixteenth Century, New York 2005.
Marotti F., Romei G., La Commedia dell'Arte e la società barocca, La professione del teatro, Roma 1991.
Taviani F, Schino M., Il segreto della commedia dell'arte: la memoria delle compagnie italiane del XVI, XVII, XVIII secolo, Firenze 2007.
Tessari R., Commedia dell'Arte: la Maschera e l'Ombra, Milano 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: