Metodologia Badań Językoznawczych 3321-M1S19MBJ
Treści merytoryczne przedmiotu:
• Językoznawstwo jako nauka humanistyczna
• Język i komunikacja jako obiekt badań naukowych (pojęcie języka i metajęzyka)
• Podstawowe zagadnienia metodologii nauk (pojęcie metody, metodologii, relacje między teorią a metodą; metody jakościowe i ilościowe w językoznawstwie)
• Praktyczne aspekty pracy badawczej językoznawcy: skonstruowanie projektu badawczego (pytanie badawcze, cel badania, wykonalność badania), metody zbierania korpusu (np. elicytacja, badania terenowe, praca ze słownikiem, praca z tekstami, a także praca z już dostępnymi korpusami); opracowywanie danych (porządkowanie, opracowanie ilościowe i jakościowe), interpretacja danych (teoria i metoda zastosowane w interpretacji zjawisk językowych: wpływ wyboru teorii i metody na interpretację zebranych danych językowych)
• Konstrukcja tekstu naukowego z dziedziny językoznawstwa (gatunki piśmiennictwa naukowego, struktura tekstu, podział tekstu na części, formalne wymogi pisania pracy naukowej: spis treści, przypisy, sposób przedstawiania przykładów z korpusu)
• Wybrane teorie i metody badań w językoznawstwie: rozwiązywanie problemów badawczych na konkretnych materiałach językowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
KW-01 w sposób pogłębiony powiązania językoznawstwa włoskiego z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim naukami o sztuce, naukami o kulturze i religii;
K_W04 w sposób pogłębiony specyfikę przedmiotową i metodologiczną dyscypliny (praktyczne aspekty pracy językoznawcy);
K_W05 w sposób uporządkowany i pogłębiony zakres metodologii pracy naukowej w stopniu niezbędnym do przygotowania i obrony pracy magisterskiej
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 przeprowadzić pogłębioną analizę różnych tekstów z zastosowaniem zróżnicowanych metod językoznawstwa;
K_U02 stosować na poziomie rozszerzonym terminologię włoską i teorie właściwe dla dyscypliny (zwłaszcza umiejętności dotyczące metodologii ogólnej językoznawstwa, metodologii szczegółowych oraz terminologię dotyczącą dyskursu akademickiego).;
K_U03 formułować i analizować w pogłębiony sposób problemy badawcze poprzez właściwy dobór źródeł oraz zastosować metody i narzędzia odpowiednie dla językoznawstwa, w szczególności włoskiego;
K_U05 prezentować opinie i argumenty, prowadzić dyskusje specjalistyczne oraz operować szerokim zakresem możliwości wypowiedzi w języku włoskim;
K_U06 czytać ze zrozumieniem różnego rodzaju teksty kultury oraz przeprowadzić ich pogłębioną analizę w języku włoskim;
K_U11 planować i organizować pracę, określać priorytety w realizacji zadań;
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K_K02 krytycznej oceny własnych działań i umiejętności.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
• Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).
• Uczestnictwo w dyskusjach merytorycznych i innych aktywnościach w trakcie zajęć
• Przygotowanie projektu w formie pracy pisemnej.
Kryteria oceniania
• Przygotowanie do zajęć: systematyczność uczestnictwa w dyskusjach i pracy grupowej, znajomość lektur
• Poprawność metodologiczna i formalna projektu.
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących książek:
• Barone, Linda; Di Sabato, Bruna; Manzolillo, Monica (2021), L’educazione linguistica e letteraria. Un approccio integrato, UTET Università
• Berruto, Gaetano e Massimo Cerruti (2022) La linguistica. Un corso introduttivo. UTET Università.
• Bolasco, Sergio (2021) L’analisi automatica dei testi. Fare ricerca con il text mining, Carocci
• Casadei, Federica (2004) Lessico e semantica. Roma, Carocci.
• Dardano, Maurizio (2005) Nuovo manualetto di linguistica italiana. Bologna, Zanichelli.
• Fiorentino, Giuliana (2020) La lingua nella comunicazione. Corso di linguistica generale. Le Monnier Università
• Gaeta, Livio e Silvia Luraghi (2003) Introduzione alla linguistica cognitiva. Roma, Carocci.
• Graffi, Giorgio e Sergio Scalise (2013) Le lingue e il linguaggio: introduzione alla linguistica. Bologna, Il Mulino.
• Lo Duca, M. Giuseppa (2013) Lingua italiana ed educazione linguistica. Roma, Carocci.
• Lombardi Vallauri, Edoardo (2004) “Per la redazione dei testi scientifici”, 19-41. In: Orletti, Franca (a cura di), Scrittura e i nuovi media, Roma, Carocci.
• Palermo, Massimo (2015) Linguistica italiana. Bologna, Il Mulino.
• Simone, Raffaele (2013) Fondamenti di linguistica. McGraw Hill Education.
• Sobrero, A.A. e A. Miglietta (2006) Introduzione alla linguistica italiana. Roma – Bari, Editori Laterza.
Dodatkowo, na platformie Kampus są umieszczane materiały i artykuły, przedstawiające konkretne przykłady zastosowania różnych metodologii oraz różne aspekty pracy językoznawcy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: