Retoryka 3321-M1S19KJ01
W trakcie zajęć omawiane są następujące zagadnienia:
• Koncepcja perswazji retorycznej, relacja retoryki do innych modeli komunikacji perswazyjnej.
• Antyczna koncepcja rozróżniania tekstów na trzy rodzaje (polityczny, sądowniczy i celebracyjny) oraz współczesne typologie rodzajów i gatunków tekstu
• Inwencja retoryczna (sformułowanie stanowiska, dobór argumentów; pojęcie argumentacji topicznej, trzy elementy perswazji: ethos - wiarygodność mówcy, pathos - oddziaływanie emocjonalne na odbiorców, logos - argumenty racjonalne)
• Dyspozycja retoryczna (relacja między efektem perswazyjnym a opcjami układu tekstu i kolejnością argumentów)
• Elokucja (relacja między efektem perswazyjnym a atrakcyjnym wysłowieniem: dobór słów, wybrane figury retoryczne, kwestie stylu)
• Zapamiętanie (wybrane elementy mnemotechnik)
• Akcja retoryczna, czyli wykonanie (perswazyjne właściwości głosu, gestykulacji, wyglądu)
• Współczesne koncepcje retoryki i perswazji; perswazja multimodalna
• Zastosowania praktyczne umiejętności retorycznych w formie debaty, improwizacji oraz innych formach wypowiedzi perswazyjnych, uzgodnionych ze studentami.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W01 - w sposób pogłębiony powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii (relacje filologii, kultury i retoryki, w tym retoryki wizualnej);
K_W02 - w sposób pogłębiony wybrane aspekty historii i języka włoskiego (przejawy retoryki w tekstach literackich i nieliterackich);
K_W03 - w sposób pogłębiony wybrane aspekty historyczne, społeczne i kulturowe Włoch (kształtowanie się kulturowych uwarunkowań perswazji)
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 - przeprowadzić pogłębioną analizę rozmaitych tekstów z zastosowaniem zróżnicowanych metod (umiejętność identyfikowania przejawów perswazji, zgodnie z różnymi koncepcjami i metodami retorycznymi).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K04 - uczestniczenia w życiu kulturalnym, odpowiedzialnego wypełniania zobowiązań społecznych (uważna obserwacja sposobów perswazji w kulturze, realizacja perswazji w sposób etyczny).
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
• Uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności bez usprawiedliwienia. Wszystkie inne wymagają usprawiedliwienia lekarskiego. Do zaliczenia semestru wymagany jest udział w minimum 60% zajęć w semestrze).
• Uczestnictwo w dyskusjach merytorycznych i analizach tekstów perswazyjnych oraz w innych aktywnościach w trakcie zajęć (debaty, improwizacje).
• Egzamin pisemny
Kryteria oceniania
• Przygotowanie do zajęć: systematyczność i znajomość lektur, uczestnictwo w dyskusjach i analizach tekstów perswazyjnych, jakość przygotowania do debat.
• Egzamin pisemny: poprawność merytoryczna i językowa
Literatura
Wybrane rozdziały z następujących książek:
• Barilli, Renato (2001) Corso di retorica: “l’arte della persuasione” da Aristotele ai giorni nostri. Milano, Mondadori.
• Capaci, Bruno (2022) Nata per difendere. Manualetto di retorica. Bologna, I Libri di Emil.
• Cattani, Adelino (2022) Botta e risposta: l’arte della replica. Audino.
• Cattani, Adelino e Tommolillo, Massimo (2021) Palestra di botta e risposta. Sei passi nell’argomentazione. Mimesis
• Covelli, Roberta (2022) Argomentare è diabolico. Retorica e fallacie nella comunicazione. Effequi.
• Ellero, Maria Pia (2017) "Retorica. Guida all'argomentazione e alle figure del discorso", Roma, Carocci
• Marazzini, Claudio (2001) Il perfetto parlare: la retorica in Italia da Dante a Internet. Roma, Carocci
• Mastroianni, Bruno (2017) La disputa felice. Dissentire senza litigare sui social network, sui media e in pubblico. Cesati
• Mastroianni, Bruno (2020) Litigando si impara. Disinnescare l’odio online con la disputa felice. Cesati.
• Mortara Garavelli, Bice (2002) Manuale di retorica. Milano, Bompiani.
• Prandi, Michele (2023) Retorica. Una disciplina da rifondare. Bologna, Il Mulino
• Varisco, Novella (2021) Viva la polemica viva. Imparare a discutere in modo efficace e appassionato nella scuola e nella vita. Audino.
Dodatkowo, na platformie Kampus są umieszczane materiały i artykuły, przedstawiające różne zjawiska retoryczne oraz sposoby ich analizy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: