Praktyczna nauka języka węgierskiego III - konwersacje 3320-ZPNW56K
Celem zajęć jest dalszy rozwój kompetencji językowej, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Nacisk położony jest głównie na rozwój słownictwa, oraz na utrwalenie struktur gramatycznych języka węgierskiego, które studenci Hungarystyki poznali w I i II roku nauki.
Semestr zimowy:
tematy omawiane na zajęciach, to m.in.:
Spędzanie wolnego czasu, urlopu, hobby, zwiedzanie atrakcji turystycznych w Polsce i na Węgrzech, Dni świąteczne i zwyczaje (święta Bożego Narodzenia, ślub i wesele, winobranie, karnawał, święta ludowe).
Szczególną uwagę zwraca się na rekcję poznawanych czasowników, oraz zastosowanie słów o podobnym znaczeniu, w określonych kontekstach.
Oprócz podręcznika i zeszytu ćwiczeń podanego w bibliografii, studenci korzystają także z wybranych artykułów prasowych, dotyczących podanych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu w I i II semestrze student:
ma szeroką wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego
- rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne
- potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka
- potrafi w zakresie omawianych na zajęciach tematów (patrz: zakres tematów) formułować przejrzyste wypowiedzi ustne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań
- potrafi się wypowiadać płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania, szczególną uwagę zwracając na prawidłową rekcję czasowników
absolwent zna i rozumie:
- w stopniu zaawansowanym pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego oraz gramatyki, stylistyki, historii języka kierunkowego/węgierskiego (K_W02)
- zaawansowane metody niezbędne w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów / także w języku węgierskim (K_W08)
- w sposób usystematyzowany procesy komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10)
absolwent potrafi:
- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim (K_U07)
- przygotować typowe prace pisemne w języku polskim i węgierskim dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł (K_U08)
- przygotować wystąpienia ustne w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej (K_U09)
- posługiwać się językiem węgierskim czynnie i biernie na poziomie zaawansowanym – (po III-B2). Potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, napisać tekst w podstawowych stylach funkcjonalnych Potrafi konstruować różne rodzaje tekstu zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej (K_U10)
absolwent jest gotów do:
-samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01)
- wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę na koniec obu semestrów oraz egzamin ustny i pisemny na koniec roku akademickiego (z materiału z obu semestrów)
Warunkiem podejścia do egzaminu, jest zaliczenie obu semestrów u wszystkich prowadzących ćwiczenia z tego przedmiotu.
Zaliczenie semestru na podstawie kolokwiów, ze wszystkich należy otrzymać pozytywne oceny. Aktywność i udział w zajęciach mogą podnieść ocenę semestralną o ok. 20%.
Praktyki zawodowe
nie przewidujemy praktyk zawodowych
Literatura
Hlavacska Edit, Hoffmann István, Laczkó Tibor, Maticsák Sándor: Hungarolingua 3. rész, magyar nyelvkönyv és munkafüzet haladóknak, Debrecen, Debreceni Nyári Egyetem, 1999
Laczkó Zsuzsa-Kindert Judit: Fülelő
Debreceni Nyári Egyetem 1998
Laczkó Zsuzsa: Szemezgető
Debreceni Nyári Egyetem 2002
Molnár Ilona-Kiss Gabriella: Jó szórakozást magyarul!
Molilla Kiadó, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: