Seminarium magisterskie literaturoznawcze - linia węgierska 3320-ZMW13S-L
Po szczegółowym zaznajomieniu studenta z metodyką i technikami pisania pracy naukowej (kwerenda, konspekt, przypisy, bibliografia, cytaty, redagowanie, podsumowanie obszernego tekstu naukowego, formułowanie tezy, uzasadnienie opinii, itd.) praca na seminarium polega na referowaniu literatury przedmiotu wybranej przez magistranta tematyki, na prezentacji bieżących wyników badań oraz na dyskusji nad tekstem pracy.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2023Z: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Student:
- ma pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej;
- ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach literatury i kultury, zna terminologię używaną w ich opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kulturą oraz o kierunkach badań w literaturoznawstwie;
- ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu, metodyce, pragmatyce i prezentacji badań naukowych, wystarczającą do przygotowania pracy magisterskiej, zna zasady ochrony własności intelektualnej i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych;
- ma pogłębioną wiedzę o miejscu hungarystyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi;
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych;
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych;
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań;
- posiada umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki hungarystycznej, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych;
- Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi;
- potrafi samodzielnie, odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, przestrzega zasad etyki zawodowej
rozumie potrzebę uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Węgier), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym;
- ma wiedzę o projektowaniu, metodologii, pragmatyce i prezentacji badań naukowych zna i rozumie pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
- docenia i dostrzega potrzebę tworzenia i zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych.
Kryteria oceniania
Systematyczne przygotowanie pracy magisterskiej oraz aktywny udział w zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Aczel, R.: Hogyan írjunk esszét? 2006.
Eco U.: Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. 2007.
Gambarelli G., Łucki Z.: Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. 2001.
Gyurgyák, J.: Szerkesztők és szerzők kézikönyve. 1996.
Zaczyński W.P.: Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich. 1995.
Zendrowski J.: Jak pisać i bronić? Wskazówki metodologiczne. 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: