Seminarium magisterskie językoznawcze - linia fińska 3320-ZMF-13S-J
Celem seminarium jest poszerzenie wiedzy z zakresu językoznawstwa fińskiego w związku z samodzielnym zgłębianiem wybranych zagadnień językoznawczych. W trakcie zajęć studenci precyzują swoje zainteresowania językoznawcze, wybierają temat pracy magisterskiej i metodę badawczą, szukają odpowiedniej literatury przedmiotu oraz referują postępy pracy. Celem zajęć jest także udoskanalanie umiejętności pisania i redagowania pracy naukowej w języku fińskim lub polskim oraz umiejętności spojrzenia na badany materiał nowym i „świeżym” okiem.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną nauk humanistycznych, a w szczególności filologii, którą jest w stanie samodzielnie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej (K_W01)
- ma pogłębioną wiedzę o zjawiskach zachodzących w obszarach języka, zna terminologię używaną w jego opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad językiem i kierunkach badań w językoznawstwie fińskim (K_W02)
- zna i rozumie w pogłębionym stopniu projektowanie, metodykę, pragmatykę i prezentację badań naukowych wystarczające do przygotowania pracy magisterskiej, zna zasady ochrony własności intelektualnej i nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (K_W05)
- ma pogłębioną wiedzę o miejscu fennistyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W06)
- w pogłębionym stopniu metodologię, pragmatykę, zasady projektowania i prezentacji badań naukowych zna i rozumie w stopniu zaawansowanym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W11)
- potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_U01)
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych (K_U02)
- potrafi wykorzystać różne ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i metodologiczne językoznawstwa, również w nietypowych sytuacjach profesjonalnych (K_U03)
- posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań (K_U05)
- posiada umiejętność samodzielnego przygotowania różnych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych w języku polskim i fińskim dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki fennistycznej, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł, przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych (K_U07)
- Stosuje zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, w szczególności reguły rządzące przytaczaniem cudzych wypowiedzi (K_U11)
- potrafi samodzielnie, odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania, przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K03)
- ma nawyk systematycznego samodzielnego, śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych (K_K06)
- jest gotów do zastosowania regulacji prawnych związanych z ochroną własności intelektualnych (K_K08)
Szczegółowe efekty kształcenia:
Student:
- umie sprecyzować swoje zainteresowania językoznawcze
- potrafi znaleźć literaturę przedmiotu na interesujący go temat
- potrafi dobrać odpowiedni materiał językowy potrzebny do analizy
- posiada umiejętność czytania tekstów językoznawczych w języku fińskim
- potrafi w jasny i przystępny sposób referować interesujące go zagadnienia
- zna metodologię pisania pracy magisterskiej
- umie stworzyć konspekt pracy magisterskiej
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest aktywny udział w zajęciach, sformułowanie tematu pracy, referowanie wybranej literatury przedmiotu, opracowanie bibliografii oraz przygotowanie i złożenie w terminie pracy magisterskiej. Warunkiem przystąpienia do egzaminu magisterskiego jest zaliczenie seminarium po obu semestrach i złożenie pracy magisterskiej.
Literatura
Eco, Umberto. 2007. Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas. 2010. Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, Helsinki.
Kinnunen, Merja & Löytty, Olli (red.). 2002. Tieteellinen kirjoittaminen. Vastapaino, Tampere.
Svinhufvud, Kimmo. 2009. Gradu-takuu. Tammi, Keuruu.
Tutkiva suomen kielen opiskelija. Helsingin yliopisto - http://www.helsinki.fi/hum/skl/opiskelu/ohjeet.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: