Praktyczna nauka języka węgierskiego III 3320-PNW56
Celem zajęć jest dalszy rozwój kompetencji językowej, zarówno w mowie, jak i w piśmie. Nacisk położony jest głównie na rozwój słownictwa, oraz na utrwalenie struktur gramatycznych języka węgierskiego, które studenci Hungarystyki poznali w I i II roku nauki. Tematy omawiane na zajęciach, to m.in.: Rodzina (podobieństwo dzieci do rodziców, problemy w wychowaniu nastolatków, problemy pokoleń, pokrewieństwo, problemy młodych małżeństw), Spędzanie wolnego czasu, urlopu, hobby, zwiedzanie atrakcji turystycznych w Polsce i na Węgrzech, Miejsce zamieszkania (różne typy mieszkań, sytuacja mieszkaniowa w Polsce i na Węgrzech, problemy z sąsiadami, architektura organiczna na Węgrzech, najważniejsze zabytki węgierskie prezentujące różne style architektoniczne, aranżacja wnętrz), Dni świąteczne i zwyczaje (węgierskie święta państwowe, święta Bożego Narodzenia, ślub i wesele, winobranie, karnawał, święta ludowe), Załatwianie spraw w urzędach (sprzedaż używanego samochodu, załatwienie ubezpieczenia, sporządzenie umowy kupna-sprzedaży, pisanie podania, załatwienie pozwolenia na pobyt czasowy), Szczególną uwagę zwraca się na rekcję poznawanych czasowników, oraz zastosowanie słów o podobnym znaczeniu, w określonych kontekstach.
Oprócz podręcznika i zeszytu ćwiczeń podanego w bibliografii, studenci korzystają także z wybranych artykułów prasowych, dotyczących podanych tematów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu w I i II semestrze student:
- rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne
- potrafi porozumiewać się na tyle płynnie i spontanicznie, by prowadzić normalną rozmowę z rodzimym użytkownikiem języka
- potrafi w zakresie omawianych na zajęciach tematów (patrz: zakres tematów) formułować przejrzystewypowiedzi ustne, a także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach będących przedmiotem dyskusji, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań
- potrafi się wypowiadać płynnie, spontanicznie, bez większego trudu odnajdując właściwe sformułowania, szczególną uwagę zwracając na prawidłową rekcję czasowników
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę na koniec obu semestrów oraz egzamin ustny i pisemny na koniec roku akademickiego
Warunkiem podejścia do egzaminu, jest zaliczenie obu semestrów u wszystkich prowadzących ćwiczenia z tego przedmiotu.
Zaliczenie semestru na podstawie kolokwiów, ze wszystkich należy otrzymać pozytywne oceny. Aktywność i udział w zajęciach mogą podnieść ocenę semestralną o ok. 20%
Praktyki zawodowe
nie przewidujemy praktyk zawodowych
Literatura
Hlavacska Edit, Hoffmann István, Laczkó Tibor, Maticsák Sándor: Hungarolingua 3. rész, magyar nyelvkönyv és munkafüzet haladóknak, Debrecen, Debreceni Nyári Egyetem, 1999
Laczkó Zsuzsa-Kindert Judit: Fülelő
Debreceni Nyári Egyetem 1998
Laczkó Zsuzsa: Szemezgető
Debreceni Nyári Egyetem 2002
Molnár Ilona-Kiss Gabriella: Jó szórakozást magyarul!
Molilla Kiadó, 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: