Praktyczna nauka języka węgierskiego II 3320-PNW34
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do tego, by swobodnie posługiwał się językiem węgierskim zarówno w mowie, jak i w piśmie odnośnie do tematów związanych z pracą, szkołą, czasem wolnym itp. Student powinien rozumieć najważniejsze informacje dotyczące wydarzeń współczesnych, zainteresowań, uczuć i życzeń. Po kursie student potrafi wziąć udział w rozmowach na znane mu tematy, odnoszące się do życia codziennego, opisać doświadczenia i wydarzenia, a także marzenia, nadzieje, ambicje. Umie podać przyczyny i wyjaśnienia, sformułować opinie i plany. Potrafi opowiedzieć treść filmu lub książki oraz odpowiednio reagować w rozmaitych sytuacjach. Potrafi napisać prosty, zwarty tekst (list prywatny, podanie, życiorys).
Na zajęciach omawiane są formy określenia czasu, miejsca, tryb rozkazujący w różnych funkcjach, tryb przypuszczający, czas przyszły, tworzenie form kauzatywnych, dzierżawczość, imiesłowy, zaimki etc. Omawiane tematy to komunikacja miejska, zdrowie i choroby, czas, pogoda i klimat, nazwy zawodów i narzędzi, części samochodowe, zgłaszanie awarii, prośba o pomoc, usprawiedliwianie (np. spóźnienia), rozmowa w sprawie pracy, pytanie o drogę, kupowanie biletu, zamawianie wczasów, pokojów w hotelu, sport, hobby, umawianie się na wizyty u lekarza, fryzjera etc., ogólny opis miejscowości, kraju.
Podstawowym celem zajęć jest też rozwój kompetencji językowej związanej z rozumieniem tekstu ze słuchu ze szczególnym naciskiem na rozwój aktywnie wykorzystywanego słownictwa w dziedzinach wyznaczonych przez dobrany podręcznik. Ćwiczenia są ukierunkowane na globalne i szczegółowe rozumienie tekstu mówionego w sytuacjach komunikacyjnych związanych z wyżej podanymi tematami.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- rozumie główny sens wypowiedzi na tematy mu znane, związane z pracą, szkołą, zainteresowaniami, czasem wolnym
- radzi sobie w większości sytuacji codziennych, potrafi na nie zareagować
- potrafi uczestniczyć w rozmowach dotyczących tematów znanych mu z życia codziennego jak np. rodzina, praca, zainteresowania, szkoła, przyszła kariera
- potrafi ustnie i pisemnie wyrazić swoje opinie, marzenia, ambicje
- potrafi opisać w prosty sposób rożne wydarzenia, swoje uczucia
- potrafi sformułować swoje opinie i plany na przyszłość w prosty sposób
- umie opisać książkę, film, przedstawienie
- potrafi napisać prosty zwarty tekst na tematy mu znane oraz list prywatny
- potrafi wychwycić najważniejsze informacje z rozmów, z audycji, z przeczytanych tekstów
- rozumie najważniejsze informacje w programach radiowych i telewizyjnych dotyczących tematów znanych mu z życia codziennego
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i ustny na koniec roku.
Zaliczenie na ocenę po obu semestrach. Na ocenę semestralną wpływ mają:
- Kontrola obecności
- Ocena ciagła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- Śródsemestralne pisemne testy kontrolne
- Śródsemestralne pisemne prace domowe
- Kolokwia z poszczególnych tematów
- krótkie referaty
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Szita Szilvia - Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv A2+, 2. kötet
2.Erdős József, Prileszky Csilla: Halló, itt Magyarország II.
Akadémiai Kiadó, Budapest
3.Szita Szilvia, Görbe Tamás: Gyakorló magyar nyelvtan, Akadémia Kiadó 2009
4.Hlavacska Edit, Maticsák Sándor (szerk.): Igéző. Igekötős igék gyakorlókönyve, Debreceni Nyári Egyetem 2001
5.Laczkó Zsuzsa, Kindert Judit: Fülelő. Debreceni Nyári Egyetem 1998
6.Laczkó Zsuzsa: Szemezgető. Debreceni Nyári Egyetem 2002
7.Hlavacska Edit: Igék. Nyelvtani gyakorlókönyv. Lingua Hungarica. Debreceni Nyári Egyetem 2004
8.Kiss Gabriella-Molnár Ilona: Jó szórakozást magyarul!
Molilla könyv, 2009
Materiały pomocnicze:
artykuły z gazet, czasopism, fragmenty z utworów literackich, teksty z Internetu, nagrania z radia i telewizji
Materiały własne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: