Wstęp do hungarologii I 3320-LW31K-WH
Na zajęciach studenci poznają węgierskie symbole narodowe, m.in. symbolikę flagi, symbolikę i historię węgierskiego godła państwowego, hymn, święta państwowe.
Poznają mapę fizyczną Węgier (ukształtowanie terenu, klimat, podział na krainy geograficzne, rzeki i ich dopływy, jeziora) oraz mapę administracyjną Węgier (podział na komitaty i ich siedziby. Większość zajęć poświecona jest na przedstawienie walorów turystycznych Węgier – najważniejszych zabytków, tras turystycznych, zjawisk krasowych i osobliwości przyrody poszczególnych regionów: Wielkiej Niziny Węgierskiej, Małej Niziny Węgierskiej, Średniogórza Północnego, Średniogórza Zadunajskiego, Wzgórz Zadunajskich oraz Pogórza Alpejskiego. Szczególna uwaga poświęcona jest na zabytki wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
Studenci poznają także zabytki okresu rzymskiego, ślady tureckie oraz polonica.
Osobne zajęcia poświęcone są prezentacji parków narodowych na Węgrzech i ich osobliwości. Studenci zdobywają także podstawowe informacje z zakresu przemysłu (główne ośrodki i gałęzie przemysłu) oraz rolnictwa ( w tym główne regiony uprawy winogron, papryki) na Węgrzech.
Zabytki Budapesztu będą omawiane dopiero na III roku, w ramach Wiedzy o Kulturze Węgierskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
• Umie wskazać na mapie fizycznej Węgier, wszystkie krainy geograficzne, najważniejsze rzeki, ich dopływy i jeziora.
• Wymienia i umiejscawia na mapie administracyjnej węgierskie komitaty i ich siedziby.
• Potrafi przedstawić, co w danym rejonie Węgier jest warte obejrzenia, co stanowi główną atrakcje turystyczną regionu.
• Bazując na swojej wiedzy z zakresu krajoznawstwa potrafi zaplanować ciekawe wycieczki w różnych regionach Węgier.
• Potrafi rozpoznać na zdjęciach najważniejsze węgierskie atrakcje turystyczne.
• Wymienia i umiejscawia na mapie zabytki z okresu rzymskiego, zabytki tureckie, zna ślady polskie na Węgrzech i potrafi przedstawić ich pochodzenie.
• Umie przedstawić węgierskie parki narodowe, oraz zabytki wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego UNESCO.
• Posiada podstawową wiedzę na temat węgierskiego przemysłu i rolnictwa, potrafi wskazać najważniejsze regiony uprawy winogron.
Student:
• zna i rozumie elementarne zjawiska zachodzące w obszarach literatury, kultury i historii oraz elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii oraz rozumie jej źródła oraz zastosowania (K_W05)
• potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa i kulturoznawstwa (K_U02)
• potrafi - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach (K_K04)
• ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy (K_K06)
Kryteria oceniania
Student ma obowiązek uczestniczyć w zajęciach, przygotować prezentacje wybranych regionów i miast.
Na zaliczenie przedmiotu przewidziane jest pisemne kolokwium na zakończenie semestru
Praktyki zawodowe
Nie ma przewidzianych praktyk zawodowych
Literatura
Alföldy-Bakos-Hámori-Kis, Haza a magasban, Magyar nemzetismeret I-II
Gy. Bora, A. Nemerkényi, Magyarország földrajza, Budapest 2000 (podręcznik)
I. Bori, Bevezetés Magyarország és Kárpát-medence földrajzába, Budapest, 2003
R.Gy. Cey-Bert, Kulinarny artyzm tokajskich win, Fót, Budapeszt, 2003
L. Garami, A természet csodái, Budapest 2002
L. Kósa, A magyarság kézikönyve, Budapest 1991, (wybrane fragmenty dotyczące geografii
Pannon enciklopédia. A magyarság kézikönyve, Budapest 1993, (wybr.fragm.)
M. Pécsi, B, Sárfalvi, Węgry, Warszawa 1971
L. Prohászka, Lengyel műemlékek Budapesten, Budapest 2001
oraz przewodniki po Węgrzech, filmy krajoznawcze, albumy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: