Praktyczna nauka języka węgierskiego I 3320-LW12C-PW1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami gramatyki języka węgierskiego (harmonia samogłosek, zasady aglutynacji, przedimki określone i nieokreślone, formy końcówek w odpowiedziach na pytania: gdzie? dokąd? skąd?, dopełnienie bliższe, koniugacja podmiotowa i przedmiotowa w czasie teraźniejszym i przeszłym, liczba mnoga rzeczowników i przymiotników, konstrukcje dzierżawcze, stosowanie liczebników, funkcje i stosowanie ważniejszych przedrostków, funkcje poimków, zaimki etc.), a także opanowanie przez studentów słownictwa z następujących kręgów tematycznych: formuły powitalne i grzecznościowe, ja i rodzina, miejsce zamieszkania, dom, mieszkanie, meble, codzienne zajęcia domowe, zajęcia w szkole, na uczelni, w miejscu pracy, czas wolny, hobby, rozrywka, sport, teatr, kino, ubrania, pielęgnacja ciała, samopoczucie, zdrowie, choroby, opieka lekarska, usługi (np. poczta, bank), kuchnia węgierska, potrawy węgierskie, odżywianie się (w domu, w restauracji), komunikacja, czas, pogoda, cztery pory roku, podróż, urlop, wczasy, wygląd i cechy charakteru, edukacja, świat zwierząt itp. Po pierwszym roku nauki student ma opanowane podstawy gramatyki, może się porozumieć w podstawowych sytuacjach życiowych w zakresie wymienionych wyżej kręgów tematycznych, potrafi też - korzystając ze słownika - tłumaczyć prostsze teksty.
Program kursu zawiera elementy wiedzy o charakterze kulturowym i realioznawczym.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu ćwiczeń student:
- rozpoznaje i odróżnia głoski węgierskie
- potrafi napisać proste dyktanda
- rozumie ze słuchu proste teksty na poziomie A2 i potrafi na nie odpowiednio zareagować
- rozróżnia intonację w różnych typach zdań: oznajmujących, rozkazujących oraz pytających
- umie czytać na głos teksty węgierskie płynnie i zrozumiale
- potrafi stosować rytmikę wypowiedzi charakterystyczną dla języka węgierskiego
- rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego
- potrafi formułować pytania z zakresu życia prywatnego dotyczące np. miejsca, w którym mieszka, ludzi których zna i rzeczy, które posiada
- umie opowiadać na tego typu pytania
- potrafi przedstawić siebie i innych
- potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno, zrozumiałe i jest gotowy do pomocy
- rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu)
- potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach
- potrafi znaleźć szczegółową, przewidywalną informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne
- potrafi porozumieć się w sytuacjach prostych i rutynowych, wymagających bezpośredniej wymiany informacji na tematy mu znane
- radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersacji
- umie napisać list prywatny
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i ustny na koniec roku.
Zaliczenie na ocenę po obu semestrach. Na ocenę semestralną wpływ mają:
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Śródsemestralne pisemne testy kontrolne
Śródsemestralne pisemne prace domowe
Kontrola obecności
Zaliczane dyktanda
Zaliczane czytanie na głos
Czytanie wierszy i znajomość wybranych wierszy na pamięć
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podręczniki:
1. Hungaro Lingua, Fonetikai gyakorlatok angol anyanyelvűeknek szerk. Palkó Ágnes, Debrecen 1995
2. Hungaro Lingua 1. Fonetikai füzet: Maticsák Sándor, Palkó Ágnes, Debrecen, 1991
3. Hungaro Lingua, Fülelő: Laczkó Zsuzsa, Kindert Judit, Debreceni Nyári Egyetem 1998, - poziom A,
4. Szita Szilvia - Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv A1. 1. kötet
5. Erdős József, Prileszky Csilla: Halló, itt Magyarország I.
Akadémiai Kiadó, Budapeszt
6. Szita Szilvia, Görbe Tamás: Gyakorló magyar nyelvtan, Akadémia Kiadó 2009
- Materiały własne
- Materiały uzupełniające: informacje z Internetu, prospekty, formularze, broszury, bajki ludowe, ogłoszenia, wiersze, piosenki, ćwiczenia z www.magyarora.hu, gry towarzyskie, quizy, scrabble - wg uznania lektora
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: