Współczesne zjawiska w kulturze i społeczeństwie Finlandii 3320-LMF13K-KSF
W ramach kursu omawiane są dzieje i współczesność fińskiego systemu społecznego i zasady państwa dobrobytu, system opieki społecznej i oświaty. Poruszane są też współczesne wyzwania społeczne Finlandii i towarzyszące im dyskusje w życiu publicznym. Ponadto kurs obejmuje swym zakresem współczesne zjawiska kultury fińskiej.
Łączny nakład pracy: 150 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student posiada podstawową wiedzę o fińskim systemie społecznym i zasadach państwa dobrobytu oraz o współczesnych zjawiskach kulturalnych w Finlandii.
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W03 w pogłębionym stopniu zjawiska zachodzące w obszarach literatury i kultury, zna terminologię używaną w ich opisie, ma pogłębioną wiedzę o metodologii badań nad literaturą i kulturą oraz o kierunkach badań w literaturoznawstwie
K_W04 w zaawansowanym stopniu procesy komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego,
K_W06 w pogłębionym stopniu miejsce fennistyki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
K_W10 w stopniu zaawansowanym współczesne zjawiska w literaturze fińskiej oraz ma szczegółową wiedzę o współczesnych procesach i zjawiskach w kulturze fińskiej
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów – samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację niezbędną do udziału w zajęciach oraz formułować na tej
podstawie krytyczne sądy, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych
K_U04 przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia
ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
K_U05 merytorycznie argumentować, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania
K_U06 porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu fennistyki w języku polskim i fińskim, współdziałać z nimi w popularyzacji wiedzy o wytworach
kultury, literatury, zjawiskach historycznych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K03 samodzielnego ustalania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej
K_K04 aktywnego uczestnictwa w działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, Europy
K_K05 uczestniczenia w kulturze studiowanego regionu (Finlandii), korzystając z różnych mediów i form, potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia, działać w sposób przedsiębiorczy w
kontekście wielokulturowym
K_K07 systematycznego, samodzielnego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze, kulturze i życiu społecznym Finlandii, interesuje się nowatorskimi formami wyrazu artystycznego, nowymi
zjawiskami w sztuce, ma przekonanie o potrzebie rozwoju osobistego, dąży do ciągłego rozwoju kompetencji zawodowych
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Literatura
Artykuły z gazet i czasopism fińskich – np. Helsingin Sanomat, Suomen kuvalehti.
Hautamäki, Antti 2001: Suomi Muutosten edellä. Raportti Suomen haasteista. Sitran raportteja 6. Helsinki: Sitra.
Jokinen, Kimmo 2002. Suomalainen yhteiskunta. Helsinki: WSOY.
Suomalaisten hyvinvointi 2008. Pasi Moisio, Sakari Karvonen, Jussi Simpura, Matti Heikkilä (toim.). Helsinki: Stakes.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: