Praktyczna nauka języka węgierskiego I - komunikacja językowa 3320-LLW12C-PW1KJ
Celem zajęć jest pogłębienie wiedzy studentów w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka węgierskiego (konstrukcje dzierżawcze, stosowanie i funkcje przedrostków, zaimki, koniugacja przedmiotowa i podmiotowa, szyk zdania) oraz zapoznanie słuchaczy z kolejnymi zagadnieniami (czas przeszły, stosowanie czasowników posiłkowych, stopniowanie przymiotników). Słownictwo poszerzane będzie w ramach poznanych na poziomie A1 kręgów tematycznych (zwroty grzecznościowe, jednostka i rodzina, miejsce zamieszkania, szkoła/uczelnia, praca, czas wolny i hobby, schemat dnia, komunikacja) oraz wzbogacane przez wprowadzenie nowej leksyki w zakresie tematyki związanej z: kontaktami społecznymi, podróżami, zakupami, komunikacją interpersonalną, usługami, kulturą, pogodą, zdrowiem/ciałem, sportem i mediami.
Kurs rozwija kompetencje z języka obcego przede wszystkim w zakresie czytania ze zrozumieniem, komunikacji ustnej i pisemnej.
Po drugim semestrze nauki student ma ugruntowaną praktyczną znajomość podstaw gramatyki języka węgierskiego, potrafi się porozumiewać w znanych mu sytuacjach komunikacyjnych, korzystając z zakresu słownictwa z wymienionych wyżej kręgów tematycznych. Rozumie i tworzy proste wypowiedzi pisemne, tłumaczy proste teksty.
Wiedza realioznawcza i kulturowa jest elementem programu kursu języka węgierskiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student: rozumie ze słuchu proste teksty na poziomie A2 i potrafi na nie odpowiednio reagować; potrafi stosować czas przeszły; rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia oraz proste wypowiedzi ustne; czyta ze zrozumieniem krótkie, proste teksty dotyczące sytuacji codziennych (np.: ogłoszenia, prospekty, karta dań, rozkład jazdy); potrafi znaleźć szczegółową informację w wyżej wymienionych rodzajach tekstów; czyta ze zrozumieniem krótkie formy korespondencji prywatnej (list, e-mail, sms); potrafi komunikować się za pomocą krótkich wypowiedzi pisemnych; w sytuacjach codziennych, rutynowych potrafi bezpośrednio uczestniczyć w prostej wymianie informacji; potrafi wziąć udział w krótkiej wymianie informacji, nawet jeśli nie rozumie wystarczająco, by uczestniczyć w całej konwersacji; potrafi wypowiedzieć się za pomocą prostych wyrażeń o sobie i swoim otoczeniu (prezentacja rodziny i innych osób, opis warunków życia, ścieżki edukacyjnej i zawodowej); rozumie słownictwo dotyczące podstawowych dziedzin życia (rodzina, usługi, geografia, edukacja, praca); potrafi prowadzić prostą rozmowę na znane mu tematy z powyższych dziedzin życia.
W szczególności student:
- ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka węgierskiego (K_W02);
- ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego, społecznego i międzykulturowego (K_W10);
- w podstawowym zakresie potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu hungarystyki w języku polskim i węgierskim (K_U07);
- posiada podstawową umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i węgierskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem różnych źródeł (K_U08);
- posiada podstawową posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i węgierskim z zakresu problematyki hungarystycznej i problemów z nią związanych (K_U09);
- jest gotów do samodzielnego podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka węgierskiego rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, śledzi procesy zachodzące w języku (K_K01);
- jest gotów do wykorzystania swoich kompetencji społecznych i językowych w zakresie komunikacji w języku węgierskim, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w zespole i przyjmować w niej różne role (K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie drugiego semestru na ocenę na podstawie:
Oceny ciągłej (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
Śródsemestralnych prac domowych
Śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych
Obecności na zajęciach
Egzamin na ocenę na zakończenie pierwszego roku nauki języka.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Podręczniki:
Szita Szilvia – Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv A1-A2, 1. Kötet, Pécsi Tudományegyetem, 2013
Szita Szilvia – Pelcz Katalin, MagyarOK. Magyar nyelvkönyv A1-A2, 1. kötet, Pécsi Tudományegyetem, 2013
Szita Szilvia, Görbe Tamás, Gyakorló magyar nyelvtan, Akadémiai Kiadó, 2009
- Materiały własne
- Materiały uzupełniające według uznania lektora: informacje z internetu, druki, broszury, bajki ludowe, ogłoszenia, wiersze, piosenki, ćwiczenia ze strony www.magyarora.com, gry towarzyskie i planszowe, quizy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: