Życie a tekst: współczesne dyskursy auto/bio/graficzne w hiszpańskojęzycznym obszarze kulturowym 3305-ZTWD-U
Polem szczególnego zainteresowania w ramach kursu są literackie strategie tworzenia tożsamości indywidualnej i zbiorowej oraz zaświadczona w tekście analiza rzeczywistości społecznej, a także podejmowane w literaturze autobiograficznej próby performatywnego włączania się w dyskusje i spory
dotyczące wspólnoty. Wobec przemian społecznych zachodzących obecnie w krajach hiszpańskojęzycznych, szczególnie w Argentynie, których dążeniem jest emancypacja wykluczonych, niezbędne są badania umożliwiające redefinicję pojęcia zaangażowania społecznego literatury autobiograficznej lub jego braku. Ze względu na specyfikę kontekstu historycznego i aktualne zmiany społeczne, mamy zamiar podjąć takie kwestie jak ucieleśniona i relacyjna autobiografia w perspektywie badań nad pamięcią i traumą.
Zainteresowanie memory studies wynika z założenia, że argentyńskie i hiszpaskie autonarracje kształtują się pod wpływem traumatycznych wydarzeń historycznych, wciąż obecnych w świadomości zbiorowej i praktykach.
Pytania badawcze:
a) Jaki obraz rzeczywistości społecznej wyłania się z najnowszych argentyńskich i hiszpaskich autonarracji?
b)W jaki sposób zwrot w stronę ciała i cielesności modyfikuje narrację autobiograficzną i jakie nowe elementy do niej wnosi?
c) W jaki sposób nowe, ucieleśnione autonarracje traktują kwestię historii i
pamięci?
d) Jakie gry społeczne toczą się w literaturze autobiograficznej Argentyny I Hiszpanii XXI wieku?
Hipotezy badawcze:
a) W XXI wieku następuje zwrot w stronę nowych, politycznych narracji
autobiograficznych;
b) Wraz ze zwrotem w stronę politycznej autonarracji ciało staje się kluczowym elementem oraz wyłania się nowy rodzaj podmiotu (podmiot przeżywający cieleśnie rzeczywistość, relacyjny i zaangażowany społecznie)
Istotna część kursu dotyczy właściwej konstrukcji tekstów akademickich („academic writing”): pisania streszczeń, referatów, artykułów; pod tym kątem przeanalizujemy wybrane teksty naukowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W06; K_W11);
Wiedza:
Po ukończeniu kursu studenci mają:
- pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnej kultury i literatury hiszpańskiej i argentynskiej
- poszerzoną wiedzę o autobiografiźmie w badaniach literatury
- nawyk śledzenia współczesnych procesów zachodzących w kulturze
-pogłębioną wiedzę na temat dyskursu akademickiego (academic wrting)
Umiejętności:
Studenci potrafią:
- dokonać samodzielnej i profesjonalnej analizy dzieła kultury
-napisać abstract, referat i artykuł naukowy zgodnie z zasadami "academic writing"
- posługiwać się pojęciami teoretycznymi właściwymi dla teorii dot. dykursów autobiograficznych i autofikcyjnych
Kompetencje:
Studenci posiadają:
- poszerzone kompetencje tworzenia dyskursu naukowego (academic writing)
-poszerzone kompetencje krytyczno-literackie
-pogłębione kompetencje społeczne i kulturowe
-poszerzone kompetencje analityczne.
Kryteria oceniania
1. Referat (w formie ustnej i pisemnej) przygotowany zgodnie z omówionymi zasadami konstruowania dyskursu naukowego
2. Przygotowanie konferencji studenckiej
3. Aktywne i systematyczne uczestnictwo w zajęciach (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione)
Literatura
Ahmed, S. (2004) The Cultural Politics of Emotion, Edinburgh U.P / Routledge.
Ahmed, S. (2010) The Promise of Happiness, Durham, Duke U.P.
Arendt, H. (2004) La tradición oculta, Buenos Aires, Paidós.
Biernacka, M. (2012) Hiszpania wielokulturowa : problemy z odmiennością, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar,
Butler, J (2011) Ramy wojny: kiedy życie godne jest opłakiwania? Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa : Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy im. Gustawa Holoubka.
Butler, J. (2006) Precarious life: the powers of mourning and violence, London ; New York: Verso.
Erll, Astrid (2012) Memoria colectiva y culturas del recuerdo: estudio introductorio. Bogotá, Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales-CESO, Departamento de Lenguajes y Estudios Socioculturales.
Gregg y Gregory J. Seigworth (2010), The Affect Theory Reader, Durham: Duke UP
Kleczkowska K. et al (2016) Autoportret, autobiografia, autotematyzm. Kraków : AT Wydawnictwo
Kristeva, J. (2006) Powers of horror : an essay on abjection. New York : Columbia University Press.
Lebrun, J.L. (2011) Scientific Writing 2.0; A reader and writer's guide. World Scientific Publishers.
Schimel, J. (2012) Writing Science: How to write papers that get cited and proposals that get funded. Oxford: Oxford University Press.
Siuda, P., Wasylczyk, P. (2018) Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko. Warszawa: PWN.
Stępień, B. (2016) Zasady pisania tekstów naukowych. Prace doktorskie i artykuły. Warszawa: PWN.
Varikas, E. (2017) Las escorias del mundo. Figuras del paria. Xalapa: Veracruz, Universidad Veracruzana
Zieniewicz A. (2011) Pakty i fikcje : autobiografizm po końcu wielkich narracji (szkice). Warszawa : Dom Wydawniczy ELIPSA
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: