Zagadnienia lingwistyki stosowanej: teoria i praktyka 3305-ZLS-SEM-LICW
Celem zajęć jest pomoc w przygotowaniu studentów do napisania pracy licencjackiej w obrębie wybranych przez studentów tematów. Na zajęciach omawiane będą wybrane metody badawcze, etapy procesu badawczego, oraz metody gromadzenia i analizy danych.
Studenci zapoznają się z metodami badawczymi i z wymaganiami redagowania prac akademickich. Na zajęciach studenci przedstawią swoje zainteresowania naukowe na podstawie wiedzy zdobytej w toku studiów I stopnia. Celem kursu jest również rozwijanie umiejętności zarówno redagowania tekstów naukowych w języku hiszpańskim, jak i krytycznej lektury tekstów w zakresie językoznawstwa.
Dodatkowo studenci zapoznają się ze sposobem wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji powiązanych z wybranym tematem pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza:
Student zna i rozumie
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W03);
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W09).
• Umiejętności:
Student potrafi
- czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim (K_U01);
- przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim (K_U02);
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04);
- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U05);
- przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (K_U06);
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom hispanistycznym (K_U07)
• Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);
- planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);
- aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K03);
- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie:
• obecności i aktywności na zajęciach;
• prezentacji zainteresowań naukowych;
• opracowania szczegółowego konspektu pracy licencjackiej;
• zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu.
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac.
Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach:
• Bosque, I. & Gutiérrez-Rexach, J. (2008). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
• Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6th ed. Singapore: Blackwell.
• de Saussure, F. (2009). Curso de lingüística general. Madrid: Akal.
• Gardella, M. & Jakubecki, N. (eds.) (2014). Material de apoyo para la redacción de trabajos académicos. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
• Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press.
• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
• Nowikow, W. (ed.) (2017). Gramática contrastiva español-polaco. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
• Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge.
• RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa.
• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.
• Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: