Zagadnienia językoznawcze portugalskiego obszaru językowego 3305-ZJP-SEM-LIC
Celem zajęć jest pomoc w przygotowaniu studentów do napisania pracy licencjackiej w obrębie wybranych przez studentów tematów. Na zajęciach omawiane będą wybrane metody badawcze, etapy procesu badawczego, oraz metody gromadzenia i analizy danych.
Studenci zapoznają się z metodami badawczymi i z wymaganiami redagowania prac akademickich. Na zajęciach studenci przedstawią swoje zainteresowania naukowe na podstawie wiedzy zdobytej w toku studiów I stopnia. Celem kursu jest również rozwijanie umiejętności zarówno redagowania tekstów naukowych w języku portugalskim, jak i krytycznej lektury tekstów w zakresie językoznawstwa.
Dodatkowo studenci zapoznają się ze sposobem wyszukiwania wiarygodnych źródeł informacji powiązanych z wybranym tematem pracy licencjackiej.
Przykładowe zagadnienia prac licencjackich:
1. Fonetyka i fonologia języka portugalskiego,
2. Historia języka portugalskiego,
3. Składnia języka portugalskiego,
4. Morfologia języka portugalskiego,
5. Dialektologia obszaru portugalskojęzycznego,
6. Językoznawstwo porównawcze portugalsko-polskie,
7. Językoznawstwo porównawcze portugalsko-dodatkowy/e język/i romański/e,
8. Język mirandyjski,
9. Język galisyjski,
10. Inne romańskie języki mniejszościowe,
11. Leksykografia portugalska.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza:
Student zna i rozumie
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W03);
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W09).
• Umiejętności:
Student potrafi
- czytać ze zrozumieniem teksty w języku portugalskimskim (K_U01);
- przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku portugalskim (K_U02);
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów portugalskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod (K_U03);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów portugalistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.) (K_U04);
- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku portugalskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów portugalistycznych (K_U05);
- przygotować wystąpienia ustne w języku portugalskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów portugalistycznych (K_U06);
- posługiwać się podstawową terminologią z zakresu językoznawstwa i innych dziedzin właściwych studiom portugalistycznym (K_U07)
• Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju (K_K01);
- planowania i organizacji pracy, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej (K_K02);
- aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz potrafi pracować w zespole pełniąc różne role (K_K03);
- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Portugalii, krajów PALOP i Brazylii (K_K04)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie:
• obecności i aktywności na zajęciach;
• prezentacji zainteresowań naukowych;
• opracowania szczegółowego konspektu pracy licencjackiej;
• zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac.
Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach:
• Crystal, D. (2008). A Dictionary of Linguistics and Phonetics. 6th ed. Singapore: Blackwell.
• de Saussure, F. (2013). Curso de linguística geral. São Paulo: Cultrix.
• Gardella, M. & Jakubecki, N. (eds.) (2014). Material de apoyo para la redacción de trabajos académicos. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.
• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: Cambridge University Press.
• Nowikow, W. (ed.) (2017). Gramática contrastiva español-polaco. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.
• Campos, M.H.C., Xavier, M.F., Sintaxe e Semântica do Português, Universidade Aberta, Lisboa, 1991.
• Cegalla, D.P., Novíssima gramática da língua portuguesa, Companhia Editora nacional, São Paulo, 1991.
• Cuesta, P. V., Mendes da Luz, M. A., Gramática da Língua Portuguesa, Edições 70, Lisboa, 1971.
• Cunha, C., Cintra, L., Nova gramática do português contemporâneo, Edições João Sá da Costa, Lisboa, 1984.
• Mateus, M. H. M., Brito, A. M., Duarte, I., Faria, I. Hub, Gramática da Língua Portuguesa, Caminho, Lisboa, 1989.
• Vilela, M., Gramática da Língua Portuguesa, Almedina,Coimbra, 1995
• F. Espada Manual de Fonética. Exercícios e explicações;
• Cardeira E., O essencial sobre a história do português, Lisboa, 2006;
• Castro I., Curso de história da língua portuguesa, Lisboa, 1991;
• Silva Neto S., Textos medievais portugueses e seus problemas, Lisboa, 1956;
• Teyssier P., História da língua portuguesa, Lisboa, 1982;
• Williams E.B., Do Latim ao Português, Oxford, 1938.
• Literatura uzupełniająca:
• Castro I., Introdução à história do português, Lisboa, 2006;
• Silva Dias A.E., Sintaxe histórica portuguesa, Lisboa, 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: