Zagadnienia językoznawstwa iberyjskiego 3305-ZJI-SEM-MGR
Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania pracy magisterskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa.
Seminarium obejmuje szeroki zakres tematów, w tym lingwistykę tekstu, socjolingwistykę, pragmatykę, gramatykę funkcjonalną (SFL) oraz analizę dyskursu. Zagadnienia te zgłębiane w oparciu o podstawową literaturę przedmiotu oraz literaturę dodatkową dostosowaną do wybranych przez studentów zagadnień.
Tematy prac magisterskich mogą obejmować takie zagadnienia, jak: fonologia, morfologia, składnia, gramatyka funkcjonalna (SFL), dostępność leksykalna, lingwistyka stosowana, lingwistyka kontrastywna, socjolingwistyka wariacyjna, lingwistyka tekstu oraz analiza dyskursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent ma wiedzę na temat podstawowych zagadnień językoznawstwa ogólnego oraz kierunków we współczesnej lingwistyce oraz pogłębioną wiedzę na temat związany z pracą magisterską.
• Wiedza
Absolwent zna i rozumie:
- miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01);
- podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania (K_K02);
- metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów(K_W03);
- miejsce studiów nad portugalskim i/lub hiszpańskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi (K_W04);
- zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski lub hiszpański) (K_W05).
• Umiejętności
Absolwent potrafi:
- z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U01);
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U02);
- stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_U03);
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym (K_U05);
- merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U06).
• Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
- uczenia się przez całe życie (K_K01);
- podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego i/lub hiszpańskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności (K_K02);
- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym i/lub hiszpańskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie:
• obecności i aktywności na zajęciach;
• prezentacji zainteresowań naukowych;
• opracowania szczegółowego konspektu pracy magisterskiej;
• zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu.
Literatura
• Crystal, D. (2010). The Cambridge Encyclopedia of Language (3rd ed.). Cambridge. CUP.
• Cunha, C. & Cintra, L. (2016). Nova gramática do português contemporâneo (7ª ed.). Rio de Janeiro: Lexikon.
• Escandell, M. V. (2013). Introducción a la pragmática (3.ª ed.). Barcelona: Ariel.
• Halliday, M.A.K. & Matthiessen, C.M.I.M. (2014). An Introduction to Halliday's Functional Grammar. London: Routledge.
• Koch, I.G.V. (2013). Introdução à lingüística textual. São Paulo: wmfmartinsfontes.
• Lyons, J. (1968). Introduction to Theoretical Linguistics. Cambridge: CUP.
• Lyons, J. (1981). Language and Linguistics: an Introduction. Cambridge: CUP.
• Marçalo, M.J.B.M. (1992). Introdução à linguística funcional. Lisboa: Instituto de Cultura e Língua Portuguesa.
• Perry, F. R. (2017). Research in Applied Linguistics. London: Routledge.
• RAE & AALE (2010). Nueva gramática de la lengua española. México: Espasa.
• Simone, R. (2013). Nuovi fondamenti di linguistica. Milano: McGraw Hill.
• Weinsberg, A. (1983). Językoznawstwo ogólne. Warszawa: PWN.
• Yule, G. (2007). El lenguaje. Madrid: Akal.
Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: