Wyspa Wielkanocna: stereotypy a nauka 3305-WWSN-01
Szczegółowy zakres tematów
1. Wstęp. Eurocentryczne podejście dawnych podróżników.
2. Zarys historii Wyspy Wielkanocnej.
3. Skąd przypłynęli mieszkańcy Wyspy Wielkanocnej?
4. Posągi moai: czym są i dlaczego nie wszystkie stoją?
5. Teoria "upadku cywilizacji": czy Wyspa Wielkanocna naprawdę sprowadziła na siebie zagładę?
6. Wyspa w mediach: film National Geographic i jego krytyka.
7. Długousi i Krótkousi: jak to było z wojnami plemion?
8. Kanibalizm i inne kontrowersyjne praktyki kulturowe: co tak naprawdę działo się na Wyspie Wielkanocnej?
9. Kim był Człowiek-Ptak?
10. Wyspa w kulturze popularnej: komiksy.
11. Wyspa w relacjach podróżniczych: błędne poglądy.
12. Wyspa w relacjach podróżniczych: zafałszowane przekłady.
13. Wyspa oczyma Rapanujczyków: film Leo Pakaratiego.
14. Dzisiejsze problemy Wyspy Wielkanocnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię i kulturę Wyspy Wielkanocnej; najważniejsze wydarzenia i procesy z zakresu historii Wyspy Wielkanocnej oraz istotne aspekty jej kultury (K_W03; K_W06).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Wyspy Wielkanocnej; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią i kulturą Wyspy Wielkanocnej; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej naukom historycznym; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu nauki o historii; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologię z zakresu nauki o historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauki o historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i historiografii Wyspy Wielkanocnej (K_K01; K_K02; K_K04).
Kryteria oceniania
Ocenie podlega stopień zaangażowania uczestników – w tym przygotowywanie referatów. Istotna będzie także obecność.
Na zakończenie kursu studenci przystąpią do zaliczenia. Jego forma (ustne, pisemne) i tryb (zdalne, stacjonarne) uzależnione będą od sytuacji epidemicznej
Literatura
• wybrane artykuły z periodyków: „Rapa Nui Journal”, „Revista de Marina”, „Revista Pacífico”
• J. Diamond, Upadek. Dlaczego niektóre społeczeństwa upadły, a innym się udało, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005 (1 rozdział)
• T. L. Hunt, Rethinking the Fall of Easter Island, American Scientist, IX-X 2006
• Z. Jakubowska[-Vorbrich], Odkryta przypadkiem, pojęta opacznie. Wyspa Wielkanocna w osiemnastowiecznych relacjach podróżników na tle rozważań o spotkaniu kultur, ISIiI UW – MHPRL, Warszawa 2013 (fragmenty)
• Z. Jakubowska[-Vorbrich], Still More to Discover. Easter Island in an Unknown Manuscript by the Forsters from the 18th Century / Wciąż odkrywana. Wyspa Wielkanocna w nieznanym rękopisie Forsterów z XVIII wieku, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich, Warszawa 2014
• Z. Jakubowska[-Vorbrich], „Wyspa Wielkanocna: egzystencja etni polinezyjskiej w ramach państwa chilijskiego” [w:] Społeczne problemy Ameryki Łacińskiej, Jacek Knopek, Michał Drgas [red.], Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012, ss. 112–132
• Z. Jakubowska[-Vorbrich], „Aneksja Wyspy Wielkanocnej (Rapa Nui) przez Chile”, Nautologia, nr 152, 2015, ss. 43–50
• Z. Jakubowska-Vorbrich, „Legends and Traditions of Easter Island (Rapa Nui) and Problems of Their Translation”, w: Translation Landscapes – Internationale Schriften zur Übersetzungswissenschaft, Band 2, eds. Piotr Sulikowski, Anna Sulikowska, Emil Lesner, Verlag Dr. Kovač, 2018, ss. 361-384.
• Z. Jakubowska[-Vorbrich], „Dawne rolnictwo Wyspy Wielkanocnej. Polemiczne podejście do teorii upadku społeczeństwa”. Myśl Ludowa nr 8/2016, ss. 137–162
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: