Wypowiedź ustna w języku portugalskim II 3305-WUP2-1U
Podczas zajęć skupimy się na pracy nad następującymi gatunkami tekstów.
1. Podstawy teoretyczne
=============================
a) maksymy konwersacyjne Grice'a
b) Teksty: typy i prototypy Jean-Michel Adam
2. Wymiar akademicki
=============================
a) Prezentacja papierowa (w/ Powerpoint)
b) Prezentacja plakatu
c) Moderacja debaty
d) Analiza tekstów literackich
3. Wymiar komunikacyjny
=============================
a) Dyskurs instruktażowy i organizacyjny
b) Debatowanie
c) Podcast
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
==============================
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
==============================
- szeroką terminologię metajęzyka literaturoznawstwa i językoznawstwa, obejmującą odrębne podejścia teoretyczne, dającą studentowi różne perspektywy działania w polu zawodowym; (K_W02)
- języka portugalskiego, na poziomie C1+, umożliwiającym samodzielne i trwałe kulturowo rozumienie, analizę i interpretację tekstów literackich i nieliterackich, reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne studiowanego języka; (K_W05)
- szerokiego zakresu wydarzeń społecznych, kulturalnych, historycznych i politycznych w Portugalii i krajach portugalskojęzycznych, co pozwala mu na właściwe rozumienie i analizowanie tekstów literackich i nieliterackich (K_W08)
- różnych przejawów społeczeństwa i kultury portugalskiej, w tym wielu jej regionalnych idiosynkrazji oraz kilku kwestii społecznych i politycznych, które naznaczają współczesność tego kraju (K_W09);
==============================
Umiejętności: absolwent potrafi:
==============================
- samodzielnie wybrać własne źródła i najlepsze podejście teoretyczne do wykorzystania w pracy badawczej z zakresu literatury portugalskiej (K_U01);
- wybrać i prawidłowo zastosować, spośród wielu podejść teoretycznych typowych dla literaturoznawczego kontekstu zawodowego, takich jak "close reading", "gender studies" czy studia postkolonialne, paradygmat teoretyczny najbardziej odpowiedni dla aktu czytania i interpretacji tekstu, który chce zrealizować (K_U04);
- bronić w sposób niezależny, ustnie i pisemnie, swojej interpretacji tekstów literackich i nieliterackich autorów portugalskojęzycznych, potrafiąc wykorzystać odpowiednią wiedzę socjokulturową krajów portugalskojęzycznych i oprzeć swoją argumentację na poglądach specjalistów w dziedzinie literatury i językoznawstwa (K_U06)
- posługiwać się językiem portugalskim w celu komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych i w różnych kontekstach zawodowych związanych z literaturą i książką, potrafiąc wybrać spośród różnych poznanych rejestrów językowych ten, który jest najbardziej odpowiedni dla odbiorców docelowych i celu ich interwencji (K_U07)
- posługiwać się językiem portugalskim w sposób czynny i bierny, na poziomie C1+, w mowie i piśmie, w celu wykonania różnych zadań językowych związanych ze studiami literackimi, m.in. recenzji krytycznej, długiego eseju, komunikacji akademickiej, debaty i długich tekstów twórczych (K_U08).
==============================
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do:
==============================
- uczenia się przez całe życie (K_K01);
- podnoszenia poziom swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego poprzez ustawiczne kształcenie zawodowe i rozwój osobisty, samoocenę własnych umiejętności i doskonalenie innych umiejętności (K_K02)
- komunikowania się i współdziałania w języku portugalskim z kolegami z krajów portugalskojęzycznych, na forach dyskusyjnych podczas konferencji oraz w innych sytuacjach osobistych i zawodowych (K_K03)
- identyfikowania i rozstrzygania dylematy związane z wykonywaniem zawodu krytyka literackiego, historyka literatury, korektora językowego (K_K05)
- aktywnego uczestnictwa o najnowszych osiągnięciach w zakresie języka portugalskiego i jego kultur, w Portugalii i innych krajach portugalskojęzycznych, korzystając m.in. z gazet, czasopism, kanałów telewizyjnych i radiowych, podcastów, blogów (K_K07)
- śledzenia współczesne procesy i zjawiska zachodzące w obszarze literaturoznawstwa portugalskojęzycznego (K_K08).
Kryteria oceniania
W trakcie semestru każdy student będzie oceniany w następujący sposób:
a) wykonanie zadania o wymiarze akademickim (40%)
b) zadanie komunikacyjne (40%)
c) aktywny udział w zajęciach (20%)
Na koniec wszyscy studenci przystąpią do egzaminu ustnego.
Każdy student ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności.
Literatura
Teksty teoretyczne
===============
Adam, Jean-MIchel (2017) Textos: tipos e protótipos. 4.ª edição, São Paulo: Contexto.
Grice, Paul (1989) Studies in the Way of Words. Harvard University Press
Podręczniki
==========
Coelho, Luísa e Carla Oliveira (2017) Português em Foco 4. Lidel. Lisboa.
Silva, Mendes (1982). Português contemporâneo : antologia e compêndio didático. Instituto de Cultura e Língua Portuguesa. Ministério da Educação.
Silva, Mendes (1987). Português Língua Viva. Teorema. Lisboa;
Santos, Sara Gonçalves (2021) Falar pelos Cotovelos. Lisboa: Lidel.
* Dodatkowa bibliografia zostanie wskazana przez nauczyciela.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: