Współczesny reportaż latynoamerykański: konteksty, głosy, tendencje 3305-WRL-SEM-LIC
Seminarium jest poświęcone współczesnemu reportażowi latynoamerykańskiemu z uwzględnieniem poszczególnych podgatunków, najnowszych tendencji i kierunków. Celem zajęć jest zapoznanie suchaczy_ek z metodologią i podstawowymi założeniami nowoczesnych badań literaturoznawczych oraz przygotowanie ich do napisania pracy licencjackiej z zakresu literaturoznawstwa.
Szczególny nacisk kładziony jest na umiejętność prowadzenia dogłębnej analizy tekstu. W związku z tym, podczas zajęć aktywizowana jest wiedza zdobyta na poprzednich latach studiów na zajęciach takich jak Wstęp do literaturoznawstwa oraz Literatura Ameryki Łacińskiej (I-IV).
Kluczowym komponentem seminarium są zadania interpretacyjne, mające na celu rozwinięcie krytyczno-analitycznych umiejętności studentek_ów. Ponadto, poszczególne zajęcia będą poświęcane lekturze tekstów literaturoznawczych i ćwiczeniom usprawniającym pisanie tekstów akademickich.
Ponadto, zajęcia zakładają prezentowanie fragmentów własnej pracy w trakcie seminarium i omawianie ich z prowadzącą oraz innymi członkami grupy. Uczestniczki i uczestnicy uczą się tworzyć i przyjmować konstruktywny feedback.
Przybliżony program (zależny od potrzeb i zainteresowań słuchaczek i słuchaczy):
SEMESTR ZIMOWY
Moduł I. WARSZTAT PRACY
a) Research i bibliografia: proces i metody wyszukiwania informacji (rodzaje źródeł; repozytoria, katalogi i archiwa dostępne na podstawie subskrypcji UW oraz w otwartym dostępne; język zapytań, filtry i funkcje wyszukiwania zaawansowanego, strategie wyszukiwania);
b) Metodologia pisania pracy dyplomowej;
c) Etyka, prawo autorskiej;
d) Redagowanie pracy: style cytowania i tworzenia odniesień bibliograficznych;
e) Struktura pracy oraz planu pracy.
Moduł 2. REPORTAŻ LATYNOAMERYKAŃSKI JAKO GATUNEK LITERACKI
a) Charakterystyka gatunku;
b) Tradycje, tendencje i podgatunki;
c) Konstrukcja „ja” autorskiego;
d) Głos „Innego” jako oś tematyczna reportażu
e) Przestrzenie
Moduł 3. ĆWICZENIA I ANALIZA
a) Wybrane zagadnienia w różnych kontekstach teoretycznych i krytycznych;
b) Konstruowanie hipotez i pytań badawczych;
c) Close reading;
d) Analiza krytyczna z elementami krytyki oraz teorii.
Moduł 4. PREZENTACJE
a) Prezentacje tematów i planów prac licencjackich.
SEMSTR LETNI
I Omawianie tekstów teoretycznych, dyskusje metodologiczne.
II Prezentacje pierwszych rozdziałów. Debata w grupie.
III Analiza tekstów. Debata w grupie. Prezentacja kolejnych rozdziałów.
IV Konsultacje indywidualne.
V Ostateczna redakcja i formatowanie pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
student_ka zna i rozumie:
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych właściwych dla studiów nad literaturą latynoamerykańską, a w szczególności nad reportażem latynoamerykańskim, oraz teorią literatury; (K_W03)
-w sposób podstawowy powiązania reportażu latynoamerykańskiego z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w ostatniej dekadzie XX wieku i pierwszych XXI; (K_W05)
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego ( K_W09).
Student_ka potrafi:
Czytać ze zrozumieniem różne typy współczesnego reportażu hispanoamerykańskiego; Umie przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia analityczno-krytyczne w języku hiszpańskim; rozpoznawać różne rodzaje współczesnego reportażu hispanoamerykańskiego (podróżniczy, miejski, intymny), umiejscowić je w ogólnym kontekście rozwoju gatunku oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych (np. opracowań monograficznych, artykułów naukowych, esejów) oraz pomocniczych (np. słowników, leksykonów, encyklopedii, źródeł internetowych).
Umie przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim, dotyczące analizy krytycznej latynoamerykańskich tekstów literackich, z zastosowaniem teorii i metod literaturoznawczych. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla współczesnej teorii literatury, ze szczególnym uwzględnieniem literaturoznawstwa (i teorii krytycznej) hiszpańskiego obszaru językowego.
Co szczególnie istotne, potrafi napisać oraz zredagować pracę licencjacką w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł literaturoznawczych, właściwych dla studiów hispanistycznych. (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Kompetencje społeczne: student/studentka jest gotów lub gotowa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
do planowania i organizacji pracy oraz rozwoju swojej przedsiębiorczości (konieczne do napisania pracy licencjackiej) oraz do przestrzegania zasad etyki zawodowej;
do aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej korzystając z różnych form i mediów, np. poprzez śledzenie procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej;
do pracy i współdziałania w zespole pełniąc różne role (np. podczas dyskusji analityczno-krytycznej nad projektami swoimi oraz cudzymi), a także do autonomicznej pracy indywidualnej i realizacji rozłożonego w czasie projektu. (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
- Mini-wykład
- Prezentacja
- Praca w grupach: think-pair-share
- Dyskusja
- Zadania na platformie Google Classroom
- Na dalszych etapach: konsultacje indywidualne.
KRYTERIA OCENIANIA
1) Zaliczenie seminarium:
- obecność (dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione, wymagana obecność na min. 51% zajęć),
- systematyczność wykonywania zadań i lektura zadanych tekstów,
- aktywny (i konstruktywny) udział w zajęciach.
Do końca pierwszego semestru należy przedstawić projekt pracy licencjackiej, czyli: temat, plan pracy, opis, wstępną bibliografię oraz założenia teoretyczno-metodologiczne.
2. Ocena pracy w 2. semestrze:
Ostatecznie podstawą zaliczenia seminarium (po drugim semestrze) będzie złożenie całości pracy w wyznaczonym terminie.
Szczegółowe informacje dotyczące formy i kryteriów zaliczenia oraz terminów składania kolejnych części pracy zostaną podane na zajęciach.
Literatura
Poniższe listy mogą ulec modyfikacji: literatura będzie dobierana w zależności od zainteresowań słuchaczek i słuchaczy oraz od wybranych przez nich tematów prac licencjackich.
METODOLOGIA. WSTĘP DO PISANIA PRACY:
Biblioteca de la Universidad Autónoma de Madrid. (2022, 5 de septiembre).
Google Académico. https://biblioguias.uam.es/tutoriales/google_academico
Biblioteca Universidad Complutense de Madrid. (2022, 31 de enero). JSTOR: Guía básica. https://biblioguias.ucm.es/jstor/busquedas
Biblioteca Universidad Complutense de Madrid. (2022, 7 de febrero). Scopus: Guía básica. https://biblioguias.ucm.es/scopus/buscar
AAVV, "MLA Handbook 8", New York 2016.
Eco, Umberto, "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów". Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
REPORTAŻ LATYNOAMERYKAŃSKI:
Angulo, María (ed.) (2013). Crónica y mirada. Madrid: Libros del K.O.
Aren, Fernanda, CANO, Fernanda, VERNINO, Teresita (2016). La crónica no ficcional: la mirada del cronista y el narrador. Questión, vol. 1 (51), p: 12-28
Caparrós, Martín (2012b) “Por la crónica”. En: Darío Jaramillo Agudelo (ed.) Antología de crónica latinoamericana actual. Madrid: Alfaguara. [epub].
Carrión, Jorge (2012). Prólogo: mejor que real. En J. Carrión (ed.), Mejor que ficción (14-40). Barcelona: Anagrama.
Cristoff, María Sonia (ed.). (2006). La idea crónica. Literatura de no ficción iberoamericana. Rosario: Beatriz Viterbo.
Giles, Fiona, Roberts, William (2014) “Mapping Nonfiction Narrative: A New Theoretical Approach to Analyzing Literary Journalism”. Literary Journalism Studies, 6 (2): 101-117.
Montes, Alicia (2014). Políticas y estéticas de representación de la experiencia urbana en la crónica contemporánea. Buenos Aires: Corregidor.
Poblete Alday, Patricia (2014). Las narrativas del Yo en la crónica contemporánea. Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 43, pp. 241-254.
Rotker, Susana (2005). La invención de la crónica. México, FCE.
TEORIA - PODRĘCZNIKI:
Anna Burzyńśka, M.P. Markowski, "Teorie literatury XX wieku. Podręcznik", Kraków 2009.
Jonathan Culler, "Breve introducción a la teoría literaria", Barcelona 2000.
Guillén, Claudio (1985), "Entre lo uno y lo diverso: introducción a la literatura comparada: (ayer y hoy)", Barcelona, Tusquets, 2005.
Pramod K. Nayar, "Contemporary Literary and Cultural Theory: From Structuralism to Ecocriticism", Pearson Education India 2010.
Selden, Raman et.al, "La teoría literaria contemporánea", Barcelona 2010.
Tyson, Lois "Critical Theory Today: A User-Friendly Guide", London-New York 2014.
José R. Valles Calatrava, "Teoría de la narrativa (Una perspectiva sistemática)", Madrid/Frankfurt 2008.
Umberto Eco, "Seis paseos por los bosques narrativos", Barcelona 1996.
Stanley Fish, „¿Hay algún texto en esta clase?” [w:] Palti, Elías José (comp.): Giro lingüístico e historia intelectual, Buenos Aires, Quilmes, 1998.
*
Ewa Łukaszyk, Nina Pluta, "Historia literatur iberoamerykańskich", Wrocław 2010.
José Miguel Oviedo, "Historia de la literatura hispanoamericana" 4, Madrid 2012.
Donald L. Shaw, "Nueva narrativa hispanoamericana: boom, posboom, posmodernismo", Madrid 2005.
TESKTY LITERACKIE (fragmenty, warsztat analityczny):
Darío Jaramillo, Antología de la crónica latinoamericana actual;
Jorge Carrión, Mejor que ficción: crónicas ejemplares;
Martín Caparrós, El Interior;
Hebe Uhart, De Patagonia a México;
Pedro Lemebel, Adiós marquita linda;
Alberto Salcedo Ramos, Un país de mutilados;
Juan Villoro, 8:8 El miedo en el espejo;
Óscar Martínez, Los migrantes que no importan;
Leila Guerriero, El rastro en los huesos;
Fernanda Melchor, Aquí no es Miami;
Selva Almada, Chicas muertas;
Marta Dillon, Vivir con virus;
Lina Meruane, Volverse Palestina;
Josefina Licitra, Escrito en el cuerpo;
Gabriela Wiener, Llamada perdida;
Cecilia Szperling, Un año de militancia verde.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: