Współczesna poezja argentyńska: analiza wybranych tendencji 3305-WPA-01
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie twórczości współczesnych poetów i poetek argentyńskich oraz różnych figur estetycznych i sposobów reprezentacji, którymi posługują się starając się opisać otaczający ich świat. Na podstawie zdobywanych na zajęciach narzędzi teoretycznych studenci i studentki będą dokonywali/ły analizy wybranych utworów lirycznych pod względem trendów i tematów (takich jak reprezentacje codzienności, obcości, płci kulturowej, przestrzeni i innych) istniejących we współczesnej poezji argentyńskiej. Druga część zajęć będzie miała charakter warsztatowy i będzie polegała na indywidualnej i grupowej twórczości poetyckiej (creative writing).
W cyklu 2023L:
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie twórczości współczesnych poetów i poetek argentyńskich oraz różnych figur estetycznych i sposobów reprezentacji, którymi posługują się starając się opisać otaczający ich świat. Na podstawie zdobywanych na zajęciach narzędzi teoretycznych studenci i studentki będą dokonywali/ły analizy wybranych utworów lirycznych pod względem trendów i tematów (takich jak reprezentacje codzienności, obcości, płci kulturowej, przestrzeni i innych) istniejących we współczesnej poezji argentyńskiej. Druga część zajęć będzie miała charakter warsztatowy i będzie polegała na indywidualnej i grupowej twórczości poetyckiej (creative writing). |
W cyklu 2024L:
Zajęcia mają na celu zaprezentowanie twórczości współczesnych poetów i poetek argentyńskich oraz różnych figur estetycznych i sposobów reprezentacji, którymi posługują się starając się opisać otaczający ich świat. Na podstawie zdobywanych na zajęciach narzędzi teoretycznych studenci i studentki będą dokonywali/ły analizy wybranych utworów lirycznych pod względem trendów i tematów (takich jak reprezentacje codzienności, obcości, płci kulturowej, przestrzeni i innych) istniejących we współczesnej poezji argentyńskiej. Druga część zajęć będzie miała charakter warsztatowy i będzie polegała na indywidualnej i grupowej twórczości poetyckiej (creative writing). |
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
po zakończeniu zajęć student/studentka:
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej
analizie procesów poetyckich w Argentynie (K_W13)
- zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury i rozumie
jej źródła oraz zastosowania (K_W03)
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad
poezją (K_W04)
Umiejętności:
po zakończeniu zajęć student/studentka:
-umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk literackich samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego (K_U01, K_U02;K_U03)
-wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące wartości estetyczno-formalnej dzieła literackiego (K_U05, K_U06);
Kompetencje społeczne:
po zakończeniu zajęć student/studentka:
-rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01);
-jest zainteresowany/a aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi we współczesnej literaturze argentyńskiej (K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Na uzyskanie zaliczenia składają się następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
- aktywne uczestnictwo w części warsztatowej zajęć oraz samodzielne wykonanie próbnej, pogłębionej analizy tekstu poetyckiego w formie krótkiego eseju;
- krótki esej końcowy, w którym student/studentka dokona krytycznej analizy wybranego przez siebie dzieła literackiego (4-5 stron bez bibliografii, Times New Roman 12, interlinia 1,5).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Proponowane teksty lub fragmenty tekstów:
Część teoretyczna (fragmenty):
Theodor W. Adorno “Discurso sobre lírica y sociedad”
Giorgio Agamben “El final del poema”
Kate Hamburger “El género lírico”
Jacques Derrida “Che cos´e la poesía”
Martine Broda “El amor al nombre”
Jorge Monteleone “El fantasma de un nombre”
Victor Shklovski "El arte como artificio"
Martin Prieto “Neobarrocos, objetivistas, epifánicos y realistas: nuevos apuntes para la hisotira de la nueva poesía argentina”
Tamara Kamenszain "Chicas en tiempos suspendidos", "Una intimidad inofensiva"
Poezja (wybór wierszy):
Elena Anníbal "El viaje"
Eloisa Oliva "El núvelo de la tierra"
Mariano Blatt "Mi juventud unida"
Julieta Sbdar Kaplan "Mandarinas"
Marina Mariasch "La pequeña compañía"
Roberta Iannamico "El zorro gris, el zorro blanco, el zorro colorado"
Wybór wierszy: Fabián Casas, Cecilia Pavón, Daiana Henderson, Osvaldo Bossi, Fernanda Mugica
“Poetas argentinas (1981-2000)”
tradycje poetyckie w Argentynie; wybór wierszy: Jorge Luis Borges, Oliverio Girondo, Alejandra Pizarnik, Néstor Perlongher
*Lista proponowanych lektur może ulec zmianie , także w zależności od zainteresowań grupy. Studenci mogą zgłosić również swoje propozycje.
W cyklu 2023L:
Proponowane teksty lub fragmenty tekstów: Część teoretyczna (fragmenty): Poezja (wybór wierszy): *Lista proponowanych lektur może ulec zmianie , także w zależności od zainteresowań grupy. Studenci mogą zgłosić również swoje propozycje. |
W cyklu 2024L:
Proponowane teksty lub fragmenty tekstów: Część teoretyczna (fragmenty): Poezja (wybór wierszy): *Lista proponowanych lektur może ulec zmianie , także w zależności od zainteresowań grupy. Studenci mogą zgłosić również swoje propozycje. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: