Wiedza o literaturze krajów hiszpańskiego obszaru językowego I 3305-WOLKH1-11
Wiedza o literaturze krajów hiszpańskiego obszaru językowego I to przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów I stopnia w ISIiI, mający zapoznać ich z głównymi zagadnieniami z zakresu poetyki tekstów prozatorskich (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury) oraz z technikami analizy tekstów prozatorskich w kontekście kultur i literatur hiszpańskiego obszaru językowego. W trakcie zajęć studenci pod kierunkiem prowadzącego analizują teksty teoretyczne prezentujące podstawowe problemy poetyki, a uzyskane dzięki temu narzędzia analityczne przykładają do wybranych tekstów literackich, reprezentujących literaturę zachodniego kręgu kulturowego ze szczególnym naciskiem na literatury krajów hiszpańskojęzycznych. Zdobyte w ten sposób umiejętności uczestnicy zajęć wykorzystują przygotowując na koniec zajęć analizę wymiarów dzieła literackiego wybranego przez siebie tekstu.
Tematy omawiane na zajęciach:
• Podstawowe kategorie epiki: narrator, świat przedstawiony i czytelnik
• Narrator i teorie punktów widzenia
• Opis wydarzeń w powieści: fabuła i jej przemiany
• Postać literacka
• Czas w powieści
• Przestrzeń w powieści
• Podstawowe kody literackie: realizm, modernizm i postmodernizm
• Podstawy genologii
• Główne terminy literackie niezbędne do poprawnej analizy i interpretacji tekstu literackiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich, ma podstawową wiedzę z zakresu literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny; podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych z uwzględnieniem ich specyfiki w ramach studiów iberystycznych; w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej (tendencje i prądy) w szerszym kontekście literatury zachodniego kręgu kulturowego; w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w Hiszpanii, Ameryce Łacińskiej i w innych krajach zachodniego kręgu kulturowego; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W02; K_W03; K_W04; K_W05; K_W09).
Student potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty literackie; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z teorią i historią literatury oraz metodologią badań literackich; rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych i hispanistycznych (słowników, leksykonów, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem metod literaturoznawczych; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod literaturoznawczych właściwych dla studiów hispanistycznych; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze krajów hiszpańskiego obszaru językowego korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia i podstawą do wystawienia oceny w przypadku nauczania w trybie stacjonarnym jest:
1) regularne uczestnictwo w zajęciach (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności),
2) zaliczenie trzech kolokwiów,
3) napisanie recenzji tekstu literackiego,
4) wywiązywanie się z zadanych prac domowych i lektur.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Warunkiem zaliczenia i podstawą do wystawienia oceny w przypadku nauczania w trybie zdalnym jest:
1) regularne uczestnictwo w zajęciach (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności),
2) zaliczenie ustnego egzaminu końcowego (za pośrednictwem wideokonferencji),
3) wywiązywanie się z zadanych prac domowych i lektur.
Wykonywanie prac dodatkowych i uzyskanie odpowiedniej liczby punktów za ich wykonanie może zwolnić z egzaminu końcowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Podręczniki podstawowe (omawiane będą wybrane rozdziały):
Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna. Poetyka stosowana. Warszawa: WSiP, 2000.
Korwin-Piotrowska. Poetyka. Przewodnik po świecie tekstów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2011.
Dodatkowa literatura teoretyczna
Artykuły:
Burzyńska, Anna i Markowski, Michał Paweł. Formalizm rosyjski. [W:] tychże, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak: Kraków, 2006. 111-131.
Burzyńska, Anna i Markowski, Michał Paweł. Bachtin. [W:] tychże, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Znak: Kraków, 2006. 155-170.
Chrząstowska Bożena, Wysłouch Seweryna. Epika [W:] tychże, Poetyka stosowana. Warszawa: WSiP, 2000. 363-459.
Culler, Jonathan. Co to jest literatura i czy to pytanie ma jakiekolwiek znaczenie?; Język, znaczenie i interpretacja; Narracja; Dodatek. [W:], tegoż Teoria literatury. Warszawa: Prószyński i S-ka, 1998. 27-53, 67-82, 97-109, 139-150.
Eco, Umberto. O paru funkcjach literatury. [W:] tegoż, O literaturze. Warszawa: Muza, 2003. 7-20.
Fokkema, Douwe. Historia literatury – modernizm i postmodernizm. Warszawa: Instytut Kultury, 1994.
Jasińska, Maria. Narrator w powieści. [W:] Markiewicz, Henryk [wyd.] Problemy teorii literatury. Seria 1. Wrocław: Ossolineum, 1987. 222-242.
Jauss, Hans Robert. Zmiany paradygmatów w nauce o literaturze. [W:] Orłowski, Hubert [wyd.] Współczesna myśl literaturoznawcza w RFN. Antologia. Warszawa: Czytelnik, 1986. 151-162.
Krzyżanowski, Julian. Problematyka powieści. [W:] Markiewicz, Henryk [wyd.] Problemy teorii literatury. Seria 1. Wrocław: Ossolineum, 1987. 210-221.
Szkłowski, Wiktor. Sztuka jako chwyt. [W:] Burzyńska, Anna i Markowski, Michał Paweł, Teorie literatury XX wieku. Antologia. Znak: Kraków, 2006. 95-111.
Todorov, Tzvetan. Definicja Poetyki; Analiza tekstu literackiego; Perspektywy. [W:] tegoż, Poetyka. Warszawa: Wiedza Powszechna, 1984. 7-106.
Wellek, René. Pojęcie realizmu w badaniach literackich. [W:] tegoż, Pojęcia i problemy nauki o literaturze. Warszawa: PIW, 1979. 317-343.
Monografie:
Burzyńska A., Markowski M. P. Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006.
Eco, Umberto. Sześć przechadzek po lesie fikcji, Kraków 2007.
Genette Gérard. Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, Kraków 1996.
Głowiński M. Powieść jako metodologia powieści, [w:] tegoż, Porządek, chaos, znaczenie, Warszawa 1968.
Głowiski M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Słownik terminów literackich, Wrocław 2008.
Kulawik A. Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1994.
Mitosek, Z. Teorie badań literackich, Warszawa, 2004.
Stanzel F., Typowe formy powieści, [w:] Poetyka. Materiały do ćwiczeń, Warszawa 1996.
Wellek R., Warren A. Teoria literatury, Warszawa 1970.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: