Współczesna hiszpańskojęzyczna literatura dziecięca 3305-WHLD-01
Kurs przeznaczony jest przede wszystkim dla osób, które chciałyby rozwijać umiejętność analizy i interpretacji tekstów literatury dziecięcej oraz wpisania ich w szerszy kontekst kultury popularnej. Celem zajęć jest rozwinięcie kompetencji krytyczno-literackich studentów i zapoznanie ich z podstawowymi pojęciami i kluczowymi kategoriami związanymi z głównymi prądami we współczesnych badaniach literaturoznawczych nad tekstami dziecięcymi.
Zajęcia składać się będą z krótkiego wstępu, omówienia tekstów teoretycznych (w j. hiszp. i ang.) i dyskusji na temat wybranych kontekstowo książek dla dzieci i młodzieży z kręgu kultury hiszpańskojęzycznej z zastosowaniem opracowanych wcześniej teorii. Proponowane w ramach kursu lektury to grupa zróżnicowanych tematycznie tekstów napisanych przez autorów pochodzących z różnych regionów Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej. Omawianej pozycji czasem towarzyszyć będą dobrane kontekstowo inne teksty kultury popularnej z różnych kręgów kulturowych, w tym kultury polskiej czy anglosaskiej.
Szczegółowy program kursu dostępny jest w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym.
W cyklu 2024Z:
Program obejmuje następujące tematy: I. Wstęp: próby zdefiniowania przedmiotu badań i rozwój literatury dziecięcej II. Części składowe książki dla dzieci III. Dylematy krytyki literatury dziecięcej IV. Klasyfikacja literatury dziecięcej - przykłady V. Lektura nostalgiczna: dorośli czytelnicy literatury dziecięcej |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza: osoba studencka zna specyfikę metodologicznego podejścia do analizy literatury dziecięcej i młodzieżowej; zna podstawową terminologię z zakresu krytyki literatury dziecięcej i młodzieżowej, przede wszystkim iberystycznej, i najważniejszych badaczy z tej dziedziny (K_W02, K_W03). Rozumie zjawiska związane z książką dla dzieci i młodzieży i jej rozwojem (K_W04) oraz potrafi wpisać je w szerszy kontekst hiszpańskojęzycznej kultury popularnej (K_W05), a także porównać je z trendami na gruncie innych kultur, m.in. polskiej. Zna głównych pisarzy i ilustratorów oraz ich najważniejsze dzieła (K_W04).
• Umiejętności: osoba studencka zdobywa umiejętność definiowania koncepcji kluczowych dla współczesnych badań literaturoznawczych nad tekstami dziecięcymi (K_U07). Potrafi czytać ze zrozumieniem książki dla dzieci po hiszpańsku (K_U01), a także umie przeprowadzić ich krytyczną analizę (również w formie ustnej prezentacji; K_U06), osadzając ją w kontekście metodologicznym (K_U03). Powyższe umiejętności pozwalają jej na sformułowanie oryginalnych i samodzielnych wniosków i refleksji na temat współczesnej dziecięcej kultury popularnej (K_U02).
• Kompetencje społeczne: osoba studencka jest gotowa do krytycznej oceny własnej wiedzy z dziedziny literatury dziecięcej i dalszego rozwoju w tym zakresie (K_K01), a także do zabierania głosu w dyskusji we wspomnianym temacie (K_K02). Zdobyte kompetencje umożliwiają jej aktywne uczestnictwo w rynku książki dziecięcej krajów iberyjskich i iberoamerykańskich (K_K03). Posiada kompetencje umożliwiające jej śledzenie współczesnych trendów w hiszpańskojęzycznej kulturze popularnej (K_K04).
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną, na którą składają się: obecność, przygotowanie do zajęć i aktywne uczestnictwo w zajęciach.
Warunkiem zaliczenia całości przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 70% punktów sumarycznych za wszystkie elementy zaliczenia.
Skala ocen: 3.0 dostateczny (70–75%), 3.5 dostateczny plus (76–81%), 4.0 dobry (82–87%), 4.5 dobry plus (88–93%), 5.0 bardzo dobry (94–100%).
Metody bieżącej weryfikacji efektów uczenia się (składowe przygotowania do zajęć i aktywnego uczenictwa w zajęciach): wypowiedź ustna, dyskusja, lektura tekstów obowiązkowych i fakultatywnych, prezentacja analizy książek dla dzieci, quizy.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura wyszczególniona w sekcji o zajęciach w konkretnym cyklu dydaktycznym.
W cyklu 2024Z:
Literatura podmiotu: Wiodąca literatura przedmiotu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: