Wstęp do językoznawstwa 3305-WDJ-11
1. Wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa.
2. Pojęcie języka naturalnego. Język jako dwuklasowy system znaków arbitralnych, podwójnie rozczłonkowanych. Klasyfikacja języków: etniczne i pomocnicze, żywe i martwe; status języków planowanych; języki foniczne i migowe.
3. Cechy istotne języka naturalnego: konwencjonalność; problem foniczności; podwójne rozczłonkowanie; dwuklasowość i tekstotwórczość; uniwersalność; abstrakcyjność; polisemiczność; przemienność; samozwrotność; nadużywalność; zdalność; transmisja kulturowa.
4. System a jego użycie: langue vs. parole; kod a jego użycie; granice systemu; problem znaczenie w języku.
5. Funkcje języka i wypowiedzi: funkcje języka w ujęciu Jakobsona a funkcje tekstów i wypowiedzi; funkcje języka jako zjawiska społecznego.
6. Język w działaniu I: struktura aktu komunikacji; akty mowy.
7. Język w działaniu II: grzeczność językowa.
8. Podstawowe zagadnienia terminologiczne z zakresu morfologii i składni.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student zna i rozumie:
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań językoznawstwa;
K_W03
- w podstawowym stopniu: wybrane problemy metodologiczne językoznawstwa, w tym językoznawstwa historycznego, ze szczególnym uwzględnieniem badań nad językiem hiszpańskim;
K_W07
- w podstawowym stopniu: zagadnienia i terminologię z zakresu morfologii i składni, ze szczególnym uwzględnieniem morfologii i składni języka polskiego i języka hiszpańskiego.
K_W08
Umiejętności:
Student potrafi:
- czytać ze zrozumieniem teksty naukowe i okołonaukowe o profilu językoznawczym, jak również dokonać ich analizy w uwzględnieniem podstawowej terminologii poznanej na zajęciach;
K_U01 / K_U03
- przedstawić własne poglądy oraz opinie na temat omawianych zagadnień/tekstów, jak również sformułować krótką wypowiedź ustną uwzględniającą podstawowe ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze oraz pojęcia właściwe dla językoznawstwa;
K_U02 / K_U06 / K_U07
- napisać i zredagować krótką pracę pisemną na temat postawionej tezy oraz posługiwać się w piśmie podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa;
K_U05 / K_U07
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu językoznawstwa, takich jak słowniki, leksykony, encyklopedie, teksty źródłowe, czy opracowania monograficzne.
K_U04
Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju w zakresie językoznawstwa;
K_K01
- samodzielnego planowania i organizacji swojej pracy, współdziałania z kolegami oraz przestrzegania zasad współczesnej etykiety językowej, ze szczególnym uwzględnieniem zasad grzeczności oraz wytycznych dotyczących języka niedyskryminacyjnego właściwych dla języka polskiego i języka hiszpańskiego.
K_K02 / K_K03 / K_K04
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu.
Egzamin - pisemna praca zaliczeniowa (egzamin z książką).
Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- uczestnictwo w zajęciach: zajęcia są obowiązkowe; dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność w semestrze;
- przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Magdalena Derwojedowa i in. (red.): Język polski. Kompendium. Warszawa 2005, Świat Książki.
2. Renata Grzegorczykowa: Wstęp do językoznawstwa. Warszawa 2007, Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Jean Aitchison: Ziarna mowy. Warszawa 2002, Państwowy Instytut Wydawniczy.
4. Jadwiga Linde-Usiekniewicz: „Językowe, międzyjęzykowe, kulturowe i międzykulturowe aspekty grzeczności” w: M. Marcjanik (red.), Grzeczność na krańcach świata. Warszawa 2007, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, str. 15–36.
5. Małgorzata Kita: „»Grzeczność wszystkim należy, lecz każdemu inna« : o wielości odmian grzeczności językowej”. Postscriptum Polonistyczne 2016, nr 1(17), 193-212.
6. Materiały udostępnione przez prowadzącego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: