Technologie informacyjne 3305-TI-11W
Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac.
Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych).
Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 5-7 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac.
Sprawdzianem finalnym będzie wykonanie w kilkuosobowych grupach pracy multimedialnej – krótkiego filmu, spełniającego podstawowe profesjonalne kryteria, których znajomość zostanie uprzednio przyswojona teoretycznie i praktycznie podczas zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat dynamiki i kierunków rozwoju ogólnie pojętej teleinformatyki użytkowej, jest świadomym uczestnikiem życia w „świecie poinformowanych”, posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, posiada umiejętność formatowania tekstu w sposób świadomy, zgodny z podstawowymi wymogami edytorskimi, tworzy publikacje multimedialne spełniające kryteria celowej wypowiedzi, posiada podstawową wiedzę niezbędną do stworzenia audiowizualnej prezentacji wraz z umiejętnością jej zarejestrowania, potrafi przygotować i zrealizować audiowizualną wypowiedź w formie felietonu filmowego.
Kryteria oceniania
W czasie pandemii – zajęcia prowadzone będą w sposób ZDALNY.
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywność (konieczna lektura i przygotowanie się do zajęć w domu), wykonanie trzech prac indywidualnych i jednej grupowej:
– funkcjonalne formatowanie tekstu w dowolnym edytorze,
– publikacja multimedialna
– prezentacja audiowizualna
– felieton filmowy
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Literatura zalecana:
1. SYSTEMY INFORMACYJNE
• Wrotek W., Informatyka Europejczyka. Technologia informacyjna, Helion, Gliwice 2006. Ernst Gombrich, „Czarodziejska moc Pigmaliona”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. I. Audiowizualność w kulturze: wprowadzenie, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa
• Cieciura M., Podstawy Technologii Informacyjnych z przykładami zastosowań, Warszawa 2006.
• Gogołek W., Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Warszawa 2007.
• Denning D. E., Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji, Warszawa 2002.
• Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa 2002.
• Matlak A., Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2004.
• Radwański A., Komputery, biblioteki, systemy, Warszawa 1996
2. EDYTORY TEKSTU – POPULARNE I SPECJALIZOWANE. SKŁAD PUBLIKACJI – DTP.
• Langer M., Po prostu Word 2003 PL, tł. Masłowskiego K., Helion 2004
• Altman R., Altman R., Po prostu PowerPoint 2003. PL, Helion 2004
• Książka i prasa w systemie komunikacji społecznej. Przeszłość, dzień dzisiejszy, perspektywy, red. M. Juda, Lublin 2002.
• Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2006.
• Chwałowski R., Typografia typowej książki, Helion, Gliwice 2001.
3. INTERNET
• Pikoń K., ABC Internetu, Helion, Gliwice 2007
• Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.
• Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Kraków 2005.
• Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem, Kraków 2002.
• Žižek S., Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001. Materiały internetowe.
• Williams R., Tollet J., Projektowanie stron WWW. Jak to zrobić? Helion 2004
4. MULTIMEDIA
• Kluszczyński R. W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.
• Książek-Szczepanikowa A., Ekranowy czytelnik — wyzwanie dla polonisty, Szczecin 1996
• Jędryczkowski J.: Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra, 2008
• Brągoszewski P., GIMP 2.0. Edycja zdjęć cyfrowych, Helion 2004
5. FILM I TELEWIZJA
• Łotman J., „Montaż”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. II. Film w kulturze, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa
• Wójcik J., „Podstawowe elementy języka filmu”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. II. Film w kulturze, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa 2002
• Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997
• Murch Walter, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2006
• Mascelli Joseph V., 5 tajników warsztatu filmowego, 2007
• Arijon Daniel, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
• Przedpełska-Bieniek Małgorzata, Dźwięk w filmie, Warszawa 2006
• Curran Bernard Sheila, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: