Technologie informacyjne 3305-TI-11
Celem jest przyswojenie podstawowej wiedzy i umiejętności sprawnego funkcjonowania w teleinformatycznym »układzie scalonym« współczesnego świata w sposób świadomy i celowy; zapoznanie z zakresem możliwości przykładowych kierunkowych aplikacji i ich miejsca w systemie publikacji, wymiany informacji i kooperacji; przyswojenie wiedzy pozwalającej na samodzielną ocenę i dobór właściwego oprogramowania jako narzędzi do wykonywania określonych prac.
Prezentacja i związana z tym wstępna praktyka prowadzić będzie od aplikacji tak podstawowych, jak edytory tekstu, przez oprogramowanie służące do wizualizacji i składu publikacji, narzędzia cyfryzacji, archiwizacji i wymiany dzieł, telekomunikacji, po systemy edycji multimediów: audycji i filmów (audycji telewizyjnych).
Osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia i uzyskanie zaliczenie wymaga poświęcenia poza zajęciami dodatkowych 5-7 godzin na samodzielną naukę i wykonanie wymaganych prac.
Sprawdzianem finalnym będzie wykonanie w kilkuosobowych grupach pracy multimedialnej – krótkiego filmu, spełniającego podstawowe profesjonalne kryteria, których znajomość zostanie uprzednio przyswojona teoretycznie i praktycznie podczas zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat dynamiki i kierunków rozwoju ogólnie pojętej teleinformatyki użytkowej, jest świadomym uczestnikiem życia w „świecie poinformowanych”, posiada umiejętność zróżnicowanego wykorzystywania technologii informacyjnej w nauce i pracy, potrafi rozwijać aktywność poznawczą i umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej, zna zasady etyki w korzystaniu z mediów oraz potrafi zastosować je w świadomym i krytycznym odbiorze komunikatów medialnych, posiada umiejętność formatowania tekstu w sposób świadomy, zgodny z podstawowymi wymogami edytorskimi, tworzy publikacje multimedialne spełniające kryteria celowej wypowiedzi, posiada podstawową wiedzę niezbędną do stworzenia audiowizualnej prezentacji wraz z umiejętnością jej zarejestrowania, potrafi przygotować i zrealizować audiowizualną wypowiedź w formie felietonu filmowego.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywność (konieczna lektura i przygotowanie się do zajęć w domu), wykonanie trzech prac indywidualnych i jednej grupowej:
– funkcjonalne formatowanie tekstu w dowolnym edytorze,
– publikacja multimedialna
– prezentacja audiowizualna
– felieton filmowy
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.
Literatura
Literatura zalecana:
1. SYSTEMY INFORMACYJNE
Gogołek W., Wprowadzenie do informatyki dla humanistów, Warszawa 2007.
Denning D. E., Wojna informacyjna i bezpieczeństwo informacji, Warszawa 2002.
Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, Warszawa 2002.
Matlak A., Prawo autorskie w społeczeństwie informacyjnym, Kraków 2004.
Radwański A., Komputery, biblioteki, systemy, Warszawa 1996
2. EDYTORY TEKSTU – POPULARNE I SPECJALIZOWANE. SKŁAD PUBLIKACJI – DTP.
Joan Lambert, Microsoft Word 2019. Krok po kroku, APN Promise 2021
Kopertowska M., Przetwarzanie tekstów, Warszawa 2006.
Altman R., Altman R., Po prostu PowerPoint 2003. PL, Helion 2004
Chwałowski R., Typografia typowej książki, Helion, Gliwice 2001.
3. INTERNET
Pikoń K., ABC Internetu, Helion, Gliwice 2007
Liternet. Literatura i Internet, red. P. Marecki, Kraków 2002.
Estetyka wirtualności, red. M. Ostrowicki, Kraków 2005.
Sitarski P., Rozmowa z cyfrowym cieniem, Kraków 2002.
Žižek S., Przekleństwo fantazji, przeł. A. Chmielewski, Wrocław 2001. Materiały internetowe.
Williams R., Tollet J., Projektowanie stron WWW. Jak to zrobić? Helion 2004.
4. MULTIMEDIA
Alicja Wieczorkowska, Multimedia. Podstawy teoretyczne i zastosowania praktyczne, Warszawa, 2008.
Jędryczkowski J.: Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela, Zielona Góra, 2008
Brągoszewski P., GIMP 2.0. Edycja zdjęć cyfrowych, Helion 2004
5. FILM I TELEWIZJA
Roman Rechenek, Nagrywanie i montaż filmów, Biblioteczka Komputer Świat, Ringer Axcel Springer, Warszawa 2018.
Wójcik J., „Podstawowe elementy języka filmu”, [w:] Film i audiowizualność w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Cz. II. Film w kulturze, opracowanie J. Bocheńska, I. Kurz, S. Kuśmierczyk, IKP WP UW, Warszawa 2002
Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1997
Murch Walter, W mgnieniu oka. Sztuka montażu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2006
Arijon Daniel, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2008
Curran Bernard Sheila, Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: