Spotkania z poezją argentyńską 3305-SPA-U
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów i studentek z twórczością wybranych współczesnych poetów i poetek argentyńskich oraz różnych figur estetycznych i sposobów reprezentacji, którymi posługują się starając się opisać otaczający ich świat. Na kursie studenci i studentki zapoznają się z wydarzeniami ze współczesnej historii Argentyny, które nakreślą kontekst kulturowy i pozwolą na głębsze zrozumienie okoliczności, w jakich dokonywała się omawiana twórczość.
Na podstawie zdobywanych na zajęciach narzędzi teoretycznych studenci i studentki będą dokonywali/ły analizy wybranych utworów lirycznych pod względem trendów i tematów (takich jak reprezentacje codzienności, obcości, płci kulturowej, przestrzeni i innych) istniejących we współczesnej poezji argentyńskiej. Część zajęć będzie poświęcona omówieniu podstawowych elementów eseju akademickiego jako formy analizy tekstu literackiego (sposobu argumentacji, stawiania hipotez
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
po zakończeniu zajęć student/studentka:
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej
analizie procesów poetyckich w Argentynie (K_W13)
- zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury i rozumie
jej źródła oraz zastosowania (K_W03)
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad
poezją (K_W04)
Umiejętności:
po zakończeniu zajęć student/studentka:
-umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk literackich samodzielnej analizy i interpretacji dzieła literackiego (K_U01, K_U02;K_U03)
-wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące wartości estetyczno-formalnej dzieła literackiego (K_U05, K_U06);
Kompetencje społeczne:
po zakończeniu zajęć student/studentka:
-rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01);
-jest zainteresowany/a aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi we współczesnej literaturze argentyńskiej (K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Na uzyskanie zaliczenia składają się następujące elementy:
- uczestnictwo w zajęciach (dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
- aktywne uczestnictwo w części warsztatowej zajęć oraz samodzielne wykonanie próbnej, pogłębionej analizy tekstu poetyckiego w formie krótkiego eseju;
- krótki esej końcowy, w którym student/studentka dokona krytycznej analizy wybranego przez siebie dzieła literackiego.
Literatura
Proponowane teksty lub fragmenty tekstów:
Część teoretyczna (fragmenty):
Giorgio Agamben “El final del poema”
Kate Hamburger “El género lírico”
Jacques Derrida “Che cos´e la poesía”
Martine Broda “El amor al nombre”
Jorge Monteleone “El fantasma de un nombre”
Tamara Kamenszain Chicas en tiempos suspendidos (fragmenty), Una intimidad inofensiva (fragmenty)
Martín Kohan, Paola Cortés Rocca Imágenes de vida, relatos de muerte. Eva Perón, cuerpo y política.
Josefina Ludmer El género gauchesco, un tratado sobre la patria.
Fermín Rodriguez Un desierto para la nación. La escritura del vacío.
Ricardo Piglia La Argentina en pedazos.
Poezja (wybór wierszy):
Elena Anníbal El viaje
Eloisa Oliva El núvelo de la tierra
Mariano Blatt Mi juventud unida
Julieta Sbdar Kaplan Mandarinas
Marina Mariasch La pequeña compañía
Roberta Iannamico El zorro gris, el zorro blanco, el zorro colorado
Edición: “Poetas argentinas (1981-2000)”
Tradycje poetyckie w Argentynie, wybrana twórczość: Jorge Luis Borges, Oliverio Girondo, Alejandra Pizarnik, Néstor Perlongher
Wybrana twórczość: Fabián Casas, Cecilia Pavón, Daiana Henderson, Osvaldo Bossi, Fernanda Mugica
*Lista proponowanych lektur może ulec zmianie w zależności od zainteresowań grupy. Studenci mogą zgłosić również swoje propozycje.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: