Sztuka i kultura krajów hiszpańskiego obszaru językowego 3305-SKKH-SEM-LIC
Seminarium ma na celu przygotowanie studentów do napisania pracy licencjackiej i skierowane jest do studentów zainteresowanych badaniem związków kultury i sztuki w krajach hiszpańskiego obszaru językowego. Seminarium podejmuje różnorodne tematy mieszczące się w jego zakresie oraz w zainteresowaniach zarówno prowadzącego jak i uczestników. Zadaniem studentów jest zgłębianie wybranych przez siebie tematów, ich prezentacja na zajęciach oraz wspólna dyskusja. Efektem seminarium ma być napisanie przez uczestników prac licencjackich na wybrane przez siebie tematy, prezentujących oryginalne rozwiązanie wybranego problemu badawczego z wykorzystaniem technik i metod badawczych właściwych dla nauk humanistycznych.
Podczas zajęć student zapoznaje się z elementami warsztatu badawczego, nabywa umiejętności krytycznego korzystania ze źródeł, z baz danych, sporządzania zapisów bibliograficznych, sporządzania cytatów, przypisów, etc. Na zajęciach podczas “burzy mózgów” student dokonuje wyboru tematu, potrafi przekonująco uzasadnić swój wybór, a następnie przeprowadza kwerendę biblioteczną, zgłębia temat i stawia problem badawczy swojej pracy. W trakcie zajęć przedstawia bibliografię oraz efekty swoich badań, które zostają poddane pod wspólną dyskusję.
Na zakończenie pierwszego semestru student powinien mieć opracowany plan pracy, spis treści, bibliografię, konspekt oraz napisany wybrany fragment pracy.
Na zakończenie drugiego semestru seminarium licencjackiego student powinien mieć ukończoną i złożoną pracę licencjacką. Praca powinna być napisana według reguł podanych w Procedurze obrony pracy licencjackiej i magisterskiej opracowanej na potrzeby Instytutu Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE
K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06,
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowania relacji kultury i sztuki, jak i terminologię z tego zakresu na poziomie rozszerzonym
powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
- zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i w krajach hiszpańskojęzycznych
terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI
K_U01, K_U02, K_U03,
-wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO
K_K01,
- współdziałania w grupie, przyjmując różne role badając relacje sztuki i kultury w społeczeństwach iberoamerykańskich.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione, dla kolejnych nieobecności wymagane jest formalne usprawiedliwienie.
Na ocenę końcową składa się aktywność na zajęciach, przedstawianie swoich wyników badań, uczestnictwo we wspólnej dyskusji oraz w I semestrze przedstawienie spisu treści, konspektu, bibliografii i wybranych stron pracy; w II semestrze napisanie i złożenie pracy licencjackiej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Obrona pracy licencjackiej lub magisterskiej https://www.iberystyka.uw.edu.pl/pl/content/procedura-obrony-pracy-licencjackiej-i-magisterskiej
U. Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2007.
Jerzy Depo, Poradnik licencjata : jak napisać pracę licencjacką?, Zeszyt Naukowy, Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa Publicznego i Indywidualnego "APEIRON" w Krakowie, 2007, 1, s. 76-87. https://bazhum.muzhp.pl/czasopismo/775/?idvol=12368
Alvira, Pablo (2011) “El cine como fuente para la investigación histórica: Orígenes, actualidad y perspectivas”. Revista Digital de la Escuela de Historia. 3(4): 135-152.
Panofsky, Edwin (1985) El significado de las artes visuales, Madrid, Alianza.
Leopoldo Castedo (1988), Historia del arte iberoamericano. t. 1 /2. Madrid : Alianza Editorial.
América Latina en sus artes, relator Damián Bayón. México : Siglo Veintiuno Editores : UNESCO, 2000.
España, ayer y hoy : itinerario de cultura y civilización : historia y arte, demografía, economía, instituciones, tradiciones / [ed. Pilar Rubio]. Madrid : Sociedad General Española de Librería, 1998.
Valeriano Bozal, Historia del arte en España. [T.] 1, Desde los orígenes hasta la Ilustración, Madrid : ISTMO, 1991.
Valeriano Bozal, Historia del arte en España. [T.] 2, Desde Goya hasta nuestros días. Madrid : ISTMO, 1991.
Miguel Payán, La historia de España a través del cine, Cacitel, Madrid 2007
Octavio Paz, Los privilegios de la vista: arte de México. Madrid : Fondo de Cultura Económica, 1988.
Elena Poniatowska, Las siete cabritas, Txalaparta, S.L, 2001.
Arte de América Latina y relaciones artísticas entre Polonia y Latinoamérica = Art of Latin America and the artistic relations between Poland and Latin America / editado por Ewa Kubiak, Olga Isabel Acosta Luna ; Instituto Polaco de Investigación de Arte Mundial, Varsovia : Instituto Polaco de Investigación de Arte Mundial ; Toruń : Editorial Tako, 2016.
Arte y ciencias sociales: estudios multidisciplinares. Cano Linares, María Ángeles Cobo del Rosal, Gabriela Navalpotro Sánchez-Peinado, Dykinson. 2022
PENSAR EL ARTE. Un recorrido histórico por las ideas estéticas Andrea Potesta Santiago, Chile : Ediciones UC. 2019
Literatura naukowa związana z ustaloną tematyką projektów dyplomowych.
Bazy danych, przykłady:
https://www.buw.uw.edu.pl/; EBSCO – książki elektroniczne (BUW); https://www.jstor.org/; https://dialnet.unirioja.es/; https://icaa.mfah.org/...
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: