Sztuka w kulturze Hiszpanii 3305-SKH-31
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura.
1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne.
2. Sztuka Iberów i Celtów.
3. Sztuka rzymska i wizygocka.
4. Architektura okresu kalifatu – Wielki Meczet w Kordobie.
5. Architektura nasrydzka – Alhambra.
6. Katedra w Santiago de Compostela - architektura i rzeźba romańska i gotycka.
7. Gotyk Królów Katolicki. Styl Plateresco.
8. El Escorial – styl herreriano.
9. Malarstwo manierystyczne. El Greco.
10. Malarstwo barokowe. Diego de Velázquez.
11. Miedzy neoklasycyzmem i romatyzmem. Malarstwo Francisco Goi.
12. Malarstwo impresjonistyczne. Joaquín Sorolla.
13. Antonio Gaudí i kataloński modernizm.
14. Pablo Picasso i malarstwo kubistyczne.
15. Salvador Dalí i malarstwo surrealistyczne.
W cyklu 2023Z:
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. |
W cyklu 2024Z:
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów ogólnej wiedzy na temat sztuki Hiszpanii. Podczas zajęć są przedstawiane i analizowane najważniejsze dzieła sztuki i architektury hiszpańskiej od czasów prehistorycznych do XX w. Po ukończeniu zajęć student powinien znać główne okresy w sztuce i architekturze Hiszpanii, najbardziej znaczące prądy artystyczne dla poszczególnych epok, rozpoznawać, opisywać i analizować dzieła wybitnych artystów, a także dostrzegać wzajemne powiązania sztuki Hiszpanii z innymi dziedzinami takimi jak historia czy kultura. 1. Sztuka prehistoryczna – malowidła naskalne. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W01
Student zna i rozumie w podstawowym stopniu miejsce i znaczenie sztuki hiszpańskiej oraz jej powiązania z historią czy kulturą
K_W03
Student zna i rozumie podstawową terminologię, metodologię z zakresu historii sztuki hiszpańskiej
Umiejętności:
K_U01
Student potrafi czyta ze zrozumieniem teksty dotyczące sztuki hiszpańskiej w języku hiszpańskim
K_U02
Student potrafi przedstawiać własne poglądy i opnie na temat dzieł sztuki hiszpańskiej
K_U03
Student potrafi umiejscowić dzieła i zabytki sztyki hiszpańskiej w kontekście historyczno-kulturowym i przeprowadzić ich analizę z użyciem terminologii z zakresu historii sztuki
K_U04
Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę na temat sztuki hiszpańskiej i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł
K_U05
Student potrafi napisać krótką pracę poświęconą sztuce hiszpańskiej korzystając z właściwych źródeł
K_U06
Student potrafi przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł
K_U07
Student potrafi posługiwać się terminami z zakresu historii sztuki w celu opisu dzieł i zabytków sztuki hiszpańskiej
Kompetencje społeczne:
K_K01
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowania sztuki hiszpańskiej
K_K02
Student jest gotów do współpracy w zespole w celu opracowania projektów dotyczących sztuki hiszpańskiej
K_K03
Student jest gotów do aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanych regionów korzystając z różnych form i mediów
Student jest gotów do dbałości o zachowanie dziedzictwa kulturowego
K_K04
Student jest gotów do śledzenia współczesnych procesów zachodzących w sztuce hiszpańskiej
Kryteria oceniania
Część wiedzy przekazywana w formie ilustrowanego slajdami wykładu i materiałów audiowizualnych, część w formie dyskusji, opartej na lekturze wybranych materiałów, mającej na celu przeprowadzenia opisu i analizy hiszpańskich dzieł sztuki.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), aktywność (20% oceny), przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć (40% oceny) oraz zaliczenie kolokwium pisemnego (40% oceny).
Literatura
J. Babelon, El arte español, Barcelona, Plaza & Janés, 1970
V.Bozal, Historia del arte en España, Madrid, Istmo, 1991.
J. M. Caaramaño, Historia del arte español, Madrid, Editorial La Muralla, 1993
V. Aguilera Cerni, Panorama del nuevo arte español, Madrid, Ediciones Guadarrama, 1966
J. A. Gaya Nuño, Historia del arte español, Madrid, Ed. Plus-Ultra, 1963
A.Vergara , Diccionario de arte español, Madrid, Alianza Editorial, 1996.
J.Brown, Velázquez: painter and courier, New Haven, London, Yale University Press, 1986.
J. Gallego, Velázquez, Madrid, Alianza Editorial, 1994.
J.Ortega y Gasset, Velázquez, Madrid, Espasa Calpe, 1970.
J.Ortega y Gasset, Goya, Madrid, Espasa Calpe, 1970.
V.Bozal, Goya, Madrid, Alianza Editorial, 1994.
M.P.McDonald, Renaissance to Goya: prints and drawings from Spain, London, The British Museum Press, 2012.
W.H.Robinson, Barcelona and modernity: Picasso, Gaudí, Miró, Dalí, Cleveland, Cleveland Museum of Art, 2006.
M.A. Crippa, Antoni Gaudí: from nature to architecture, Koln, Taschen, 2003.
I.Walther, Pablo Picasso: genius of the century, Berlin, Benedikt Taschen, 1986.
F. Weyers, Salvador Dalí: life and work, Cologne, Konemann, 2000.
Museo del Prado
https://www.museodelprado.es/
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
https://www.museoreinasofia.es/
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności i konieczności zmiany trybu, zajęcia będą się odbywały on-line, bez uszczerbku dla przewidzianych w sylabusie efektów uczenia się, przy użyciu platform edukacyjnych i komunikatorów rekomendowanych i dopuszczanych przez UW. Efekty uczenia się będą weryfikowane za pośrednictwem zadanych lektur, prezentacji przeprowadzanych on-line oraz testu końcowego przeprowadzonego on-line. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: