Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim II 3305-RTNP2-1U
Redakcja Tekstów Naukowych w Języku Portugalskim ma jako główne cele:
Zapoznanie studentów z cechami strukturalnymi pisma naukowego oraz akademickiego
Analizę relacji między etyką oraz pismem naukowym
Przekazywanie aktualnych szkoleń w kontekście wykorzystania oprogramowania do wspierania badań naukowych.
Poprawę poziomu zrozumienia i tworzenia w portugalskim
Zrozumienie strategii retorycznej podsumowania, analizy, przekonywania, ze szczególnym naciskiem na pisanie akademickie
Pracę Portugalską Gramatyką (składnia, ortografia, interpunkcja, cechy stylistyczne)
Zrozumienie procesu tworzenia abstraktu w języku angielskim
Praktykę procesów tworzenia (teksty, bibliografie itp), korekta naukowa tekstów z wykorzystaniem technologii informacyjnych.
Ćwiczenia dotyczące procesu pisania samodzielnego oraz zespołowego.
Ostatecznym celem jest rozwijanie umiejętności pisania akademickiego, omawianie technik analizy krytycznej, krytycznego przeglądu i naukowych standardów tworzenia oraz analizy (tekst artykułów, raportów, recenzje książek, projektów oraz pisemnej pracy magisterskiej lub pracy magisterskiej) do publicznego wglądu.
Program:
1 - Teks naukowy akademicki
2 - Jak napisać tekst naukowy akademicki
- Organizacja naukowa postaci tekstu
- Style i mowy
- Ustalenia i skład graficzny
- Przedstawienie środków graficznych
- Typy zadań z pisania
3 - Zastosowanie najnowszych technologii w kontekście akademickim
- Edytory tekstu
- Wzór WYSIWYG (What You See Is What You Get)
- Wzór WYSIWYM (What You See Is What You Mean)
4 - Napisanie przykładów tekstów naukowych i akademickich
W cyklu 2023L:
Kurs ma na celu przygotowanie studentów pierwszego roku studiów magisterskich (specjalizacja portugalska i brazylijska) do przygotowania prac akademicko-naukowych i projektu magisterskiego. - Mechanizmy spójności tekstu |
W cyklu 2024L:
Kurs ma na celu przygotowanie studentów pierwszego roku studiów magisterskich (specjalizacja portugalska i brazylijska) do przygotowania prac akademicko-naukowych i projektu magisterskiego. - Mechanizmy spójności tekstu |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: lektura monograficzna w sali mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie w sali | W cyklu 2024L: mieszany: w sali i zdalnie w sali lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- miejsce i znaczenie nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną (K_W01);
- metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów (K_W03);
- zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka kierunkowego (portugalski) (K_W05);
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy (K_W10);
Umiejętności: absolwent potrafi
- z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje (K_U01);
- posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U04);
- porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek (K_U07);
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności (K_K02).
Kryteria oceniania
Homologacja: obecność, aktywny udział i prace zaliczeniowe.
Pod koniec semestru - Praca/Test kontrolne (stacjonarny albo zdalny)
Maksymalnie 100 punktów:
od 94 punktów - 5 (bardzo dobra)
od 88 punktów - 4+ (dobry +)
od 82 punktów - 4 (dobry)
od 76 punktów – 3+ (dostateczny +)
od 70 punktów – 3 (dostateczny)
Literatura
Metodologia de Investigação e Comunicação do Conhecimento Científico / Margarida Pocinho, 2012
Como Fazer Investigação, Dissertações, Tese e Relatórios Segundo Bolonha / Cristina Sales Baptista e Maria José Sousa, 2011
Como Escrever uma Tese, Monografia ou Livro Científico Usando o Word
(7ª Edição) / Alexandre Pereira e Carlos Poupa, 2018
Saber Escrever uma Tese e Outros Textos / Maria Almira Soares, Edite Estrela e Maria José Leitão, 2013
Como se Faz Uma Tese em Ciências Humanas / Umberto Eco, 2015
Microsoft Word 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Ewa Hadała-Mikołajczuk].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012.
Excel 2013 PL / John Walkenbach ; [tł. Piotr Ćieślak].Gliwice : Helion, cop. 2014.
Microsoft PowerPoint 2010 : wersja polska / Joyce Cox, Joan Lambert ; [tł. Anna Puziewicz].Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2012.
Praca magisterska i dyplomowa z programem LaTex : jak szybko tworzyć profesjonalnie wyglądające dokumenty / Tomasz Przechlewski.Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2011.
LaTeX : system opracowywania dokumentów : podręcznik i przewodnik użytkownika / Leslie Lamport ; z ang. przeł.: Marta Wolińska, Marcin Woliński ; il. Duane'a Bibby'ego.Warszawa : Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2004.
W cyklu 2023L:
Barzotto, Valdir Heitor e Claudia Rosa Riolfi. "Leitura e produção de textos: limites e relações intersubjetivas." E. Calil (Comp,), Trilhas da escrita: autoria, leitura e ensino (2007): 159-170. Serão fornecidas outras referências bibliográficas mais específicas para cada tópico no decorrer das aulas. |
W cyklu 2024L:
Barzotto, Valdir Heitor e Claudia Rosa Riolfi. "Leitura e produção de textos: limites e relações intersubjetivas." E. Calil (Comp,), Trilhas da escrita: autoria, leitura e ensino (2007): 159-170. Serão fornecidas outras referências bibliográficas mais específicas para cada tópico no decorrer das aulas. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Rozważone zostaną następujące metody oceny: - Aktywny udział w zajęciach Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
W cyklu 2024L:
Rozważone zostaną następujące metody oceny: - Aktywny udział w zajęciach Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: