Redakcja tekstów naukowych w języku hiszpańskim I 3305-RTNH1-31
W formule zajęć mieszczą się następujące czynności:
- wspólna lektura fragmentów artykułów oraz książek o charakterze naukowym, wybranych w oparciu o zainteresowania Studentów.
- ćwiczenie umiejętności logicznej rekonstrukcji treści tekstów.
- dostrzeganie w omawianych tekstach cech języka naukowego oraz badanie jego funkcji.
- tłumaczenie na język hiszpański tekstów naukowych w języku polskim i angielskim.
- ćwiczenia z zakresu nadawania spójności tekstowi naukowemu: poszukiwanie i stosowanie elementów łączących poszczególne zdania i akapity.
- zapoznawanie się z zasadami tworzenia zapisów bibliograficznych oraz formatowania pracy.
- parafrazowanie tekstów źródłowych.
- przedstawienie przez Prowadzącego oraz przez Studentów, w formie krótkich komunikatów, informacji na temat ochrony własności intelektualnej.
- praca z tekstami akademickimi napisanymi przez Studentów.
- wspólne poszukiwanie dobrych praktyk badawczych i twórczych.
- refleksja na temat tzw. "kompletności tez".
- prezentowanie przez Studentów materiałów źródłowych, które zostaną wykorzystane podczas pisania pracy licencjackiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W03 podstawową terminologię w języku hiszpańskim stosowaną do prowadzenia oraz opisu wyników badań naukowych
Absolwent potrafi:
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty, które mogą być podstawą do zredagowania pracy naukowej o stopniu złożoności właściwym pracy licencjackiej
K_U02 uczestniczyć w dyskursie naukowym w języku hiszpańskim
K_U03 przeprowadzać analizę tekstów źródłowych w języku hiszpańskim w celu zredagowania pracy naukowej
K_U04 wybierać, w odniesieniu do danego obszaru tematycznego, źródła odpowiednie do zredagowania w języku hiszpańskim tekstu o charakterze naukowym
K_U05 zredagować w języku hiszpańskim pracę naukową o stopniu złożoności właściwym pracy licencjackiej, z uwzględnieniem specyfiki terminologii przynależnej do danego obszaru badawczego
K_U07 posługiwać się strukturami porządkującymi dyskurs z zakresu studiów hispanistycznych w sposób umożliwiający redakcję spójnego tekstu o charakterze naukowym
K_U08 posługiwać się językiem hiszpańskim w celu budowania klarownej linii argumentacji na wybrany temat o charakterze naukowym
Absolwent jest gotów do:
K_K01 rozwijania argumentacji o charakterze naukowym w oparciu o możliwości jakie daje wybrana dziedzina badawcza oraz o rozeznanie wymagających korekty punktów przeprowadzonego już wywodu
K_K02 zaplanowania procesu redakcji tekstu naukowego oraz jego realizacji z zastosowaniem wiedzy z zakresu ochrony własności intelektualnej
K_K03 uczestnictwa w kulturze krajów hiszpańskojęzycznych poprzez działalność badawczą, zachowując świadomość dystansu poznawczego pomiędzy badaczem i jego przedmiotem
K_K04 badania współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz dokonywania zapisu prowadzonych dociekań
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie aktywności na zajęciach (w tym nieobowiązkowych prezentacji) oraz wyniku egzaminu końcowego (pisemnego).
Egzamin będzie się składał z dwóch części:
1. korekty tekstu o charakterze akademickim
2. przedstawienia wybranego pojęcia istotnego w ramach prowadzonych badań. Do kryteriów, na których oparta zostanie ocena tej części egzaminu należeć będą:
- odwaga w formułowaniu oryginalnych spostrzeżeń
- logika wywodu
- dbałość o estetykę tekstu
- poprawność językowa
Literatura
Zestaw tekstów dobrany zostanie do charakteru prac badawczych prowadzonych przez Studentów w celu napisania pracy licencjackiej. Tematyka lektur ustalona zostanie na pierwszych zajęciach w oparciu o rozmowę z ich uczestnikami.
Dodatkowo uczestnikom zajęć proponowana będzie lektura klasycznych tekstów z zakresu humanistyki w tłumaczeniach na język hiszpański.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: