Redakcja tekstów naukowych w języku portugalskim IV (B) 3305-RTNB4-2U
Zajęcia mają na celu zachęcenie do refleksji nad procesem uniwersyteckim; wykonuj ćwiczenia praktyczne w klasie i poza klasą.
Tematy objęte w trakcie roku akademickiego (pierwszy i drugi semestr):
- Pogłębienie tematów końca pracy oczywiście.
- Charakterystyka dyskursu akademickiego: tekstalizacja, argumentacja
- Aspekty opracowania i edycji tekstów naukowych
- Gatunki tekstowe: monografia, artykuł, streszczenie, recenzja, esej
- Czytanie tekstów literackich i naukowych z zakresu nauk o języku, literatury, historii oraz kulturoznawstwa i religioznawstwa
- Produkcja tekstów akademickie i naukowych
Wykorzystane zostaną teksty naukowe i prace końcowe wybrane przez wykładawca.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
- Student rozpoznaje strukturalne cechy tekstu naukowego i akademickiego oraz otrzymuje zauktualizowaną wiedzę dot. użycia software’u wspierającego pracę badawczą (K_W01, S1K_ W01, S2K_ W01, S3K_ W01, S4K_ W01);
- Student (roz)poznaje podstawowe koncepty i reguły z zakresu własności intelektualnej i ochrony praw autorskich jak i konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W01 e K_W03, S1K_ W01, S2K_ W01, S3K_ W01, S4K_ W01);
- Student poznaje terminologię, teorię i metodologię używaną w polach badawczych i dyscyplinach naukowych odpowiednich do badań iberyjskich, biorąc pod uwagę relacje między etyką a pracą naukową (K_W01, S1K_ W01, S2K_ W01, S3K_ W01, S4K_ W01).
KOMPETENCJE
- Student potrafi zrozumieć i tworzyć prace akademickie i naukowe po portugalsku (K_U01, K_U05, S1K_ U05, S1K_U06, S2K_ W03, S2K_ W05, S3K_ U04, S3K_ U05, S4K_ W01,S4K_ W03);
- Student potrafi używać strategii retorycznych aby podsumować, analizować i przekonywać z naciskiem na specyfikę tekstów akademickich (K_U02, S2K_ U02, S3K_ U02, S4K_ U02);
- Student potrafi pracować z gramatyką j. Portugalskiego (dostosowanie stylistyki, poprawna ortografia, interpunkcja i środki stylistyczne) ) (K_U03, K_U04, S2K_ U03, S2K_ U04, S3K_ U03, S4K_ U03, S4K_ U04);
- Student potrafi wykorzystywać różne procesy tworzenia (tekstów, bibliografii, etc), sprawdzać (samodzielnie) i poprawiać tekst naukowy z zastosowaniem technologii informacyjnych (K_U01, K_U05, S1K_ U05, S1K_U06, S2K_ W03, S2K_ W05, S3K_ U04, S3K_ U05, S4K_ W01,S4K_ W03).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- Student (współ)tworzy teksty (K_K01, S2K_ K01, S3K_ K01, S4K_ K01);
- Student poprawia swój performance z zakresu: - produkcji tekstów akademickich (poprzez dyskusję technik analizy krytycznej), - recenzji i zastosowania norm dot. procesu tworzenia tekstu naukowego -badań aukowych prezentowanych w formie referatu (K_K02, K02 S2K_, K02 S3K_, K02 S4K_).
Kryteria oceniania
Rozważone zostaną następujące metody oceny:
- frekwencja - 40%
- zadania pisemne (nie mniej niż 3) - 60%
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Birkenstein, Cathy, and Gerald Graff. They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing. WW Norton & Company, 2017.
Marcuschi, Luiz Antônio. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola, 2008.
Vieira, Francisco Eduardo e Carlos Alberto Faraco. "Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.
Dla każdego tematu podczas zajęć zostaną podane inne szczegółowe odniesienia bibliograficzne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: