Pisanie akademickie w wariancie europejskim języka portugalskiego I 3305-PTAPE1-31
Przedmiot ma na celu przygotowanie studentów trzeciego roku studiów licencjackich do pisania pracy dyplomowej. W ramach kursu studenci otrzymają szereg narzędzi i informacji niezbędnych do pracy akademickiej. Między innymi, pochylimy się nad kwestiami technicznymi (np. układem pracy dyplomowej, bibliografią, przypisami) i wymiarem językowym procesu pisarskiego pracy. W tym celu kurs będzie ukierunkowany na ćwiczenia praktyczne, oparte na ćwiczeniach dopasowanych do potrzeb i zainteresowań kursantów. Przedmiot służy także rozwojowi kompetencji w dyscyplinie wiodącej.
Kurs obejmuje m.in. następujące bloki tematyczne:
- zasady pisania akademickiego, w tym elementy POWI;
- tworzenie bibliografii
- normy (e.g. Chicago Manual of Style, ABNT, APA);
- gatunki akademickie (dysertacja, streszczenie, etc.);
- spójność pisanego tekstu;
- konsultacja prac napisanych przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Zna i rozumie podstawową terminologię nauk humanistycznych w językach portugalskim i polskim, w szczególności w zakresie dyscypliny właściwej dla wybranego seminarium licencjackiego; zna i rozumie metodologię badań właściwą dla wybranego seminarium; zna i rozumie zasady dotyczące wiedzy językowej niezbędnej w profesjonalnej analizie badawczej, w szczególności rejestr wysoki wariantu europejskiego języka portugalskiego i jego zastosowanie, a także wyznaczniki niezbędne do analizy i interpretacji procesów literackich/kulturowych/historycznych/językoznawczych; zna i rozumie zasady decorum obowiązujące na uczelni wyższej oraz zasady prawa autorskiego i pokrewnych.
(S2_W02, S2_W03, S2_W05, S2_W08, S2_W10)
Potrafi czytać ze zrozumieniem teksty naukowe, wyszukiwać i analizować krytycznie informacje, a także przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z szeroko pojętą kulturą, sztuką, etc. Portugalii oraz merytorycznie argumentować w oparciu o prace innych autorów i formułować wnioski; potrafi także przeprowadzić analizę naukową z użyciem podstawowej terminologii właściwej dla wybranej dyscypliny oraz stosownych metod i narzędzi badawczych w ramach prezentacji wyników samodzielnej kwerendy/pracy/prezentacji; umie posługiwać się podstawowymi paradygmatami badawczymi i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań, a także – pod kierunkiem opiekuna naukowego – zdobywać wiedzę i rozwijać swój potencjał naukowy.
(S2_U01, S2_U02, S2_U03, S2_U04, S2_U06)
Jest gotów do stałego rozwoju w ramach procesu ‘lifelong learning’ oraz do aktywnego określania priorytetów służących do realizacji zadań indywidulanych i grupowych, w szczególności w kontekście pracy badawczej.
(S2_K01, S2_K04)
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły.
Metody bieżącej weryfikacji:
- obecność, aktywność na zajęciach, prace zlecone i wykonywane w trakcie kursu (karty pracy), realizacja prac domowych.
Praca końcowa:
projekt zaliczeniowy.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bibliografia ogólna:
Oliveira, Luís António, "Escrita científica – da folha em branco ao texto final". Lisboa 2018.
Leite, Sara de Almeida, "Como escrever tudo em português correto". Lisboa 2017.
M.J. Sousa, C. Sales Batista, "Como fazer investigação, dissertações, teses e relatórios". Lisboa 2011.
Autorskie materiały dydaktyczne, różnorodne artykuły naukowe i publicystyczne dostosowane do tematyki seminariów licencjackich oraz normy redakcyjne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: