Peru, pamięć́ historyczna i budowa tożsamości we współczesnych powieściach peruwiańskich 3305-PPH-01
W Peru w latach 80-90 panował okres terroru, który był spowodowany atakami przemocy ze strony grup zbrojnych. Sendero Luminoso naznacza historię Peru i wywołuje u Peruwiańczyków bolesne wspomnienia. Ból wywołany przemocą zbudował fundament pamięci w pokoleniach lat 90. i później.
Celem zajęc jest przybliżenia konteksty społeczno-historyczne tworzenia pamięci peruwiański poprzez powieści, kroniki oraz wiadomości z prasy.
Zakres tematyczny zajęć:
- Sytuacja społeczno- polityczna Peru 1980-1990
- Sendero Luminoso i Abimael Guzman.
- 1990- Fujimori“el fujimorismo”
- Prasa chicha- warsztat tłumacza
- Kultura “chicha” i migracja z Andy do stolica
- La Comisión de la Verdad y Reconciliación- 5 przykłady
- Latynoamerykańskiego komunizmu, jak działa w Peru?
- Tożsamość Peruwiańczyka i ich problemów
- Lima to nie jest Peru- Co się dzieje w stolicy?
- Peru Vargasa Llosy
- Santiago Roncagliolo, powieść czy kronika- La cuarta espada.
- Dyskurs, który buduje peruwiańską kulturę.
- Pisarze pamięci peruwiańskiej- konflikt z Sendero Luminoso.
- Dziennikarze też piszą.
Kurs wymaga nakładu pracy własnej studenta w zakresie przygotowania do zajęć. Lektury będą umieszczony na GOOGLE DRIVE.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza.
K_W02 podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich tj.ma podstawową wiedzę z zakresu literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny
K_W04 w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość);
K_W05 w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi;
K_W06 najważniejsze wydarzenia z historii Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego;
Umięjętności
K_U01: czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02: przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
K_U03: rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
K_U04: samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);
Kompetencje społeczne
K_K02: planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
K_K04: śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
1. Aktywności w zajęciach 40%
2. Obecność (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) 10%
3. Ustny test 50%
Jeśli zajęcia będą prowadzone zdalnie (na platformie ZOOM): Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
- Agüero, José Carlos. (2015). LOS RENDIDOS. SOBRE EL DON DE PERDONAR. Lima: Instituto de Estudios Peruanos
- Alarcón, Reynaldo. (2017). Psicología de los peruanos en el tiempo y la historia. Lima: Universidad Ricardo Palma
- Arguedas, José María. (1967). Carta a Mario Vargas Llosa, Princeton: “Archivo Vargas Llosa”.
- Comisión de la Verdad y Reconciliación. (2003). Informe Final
- Comisión investigadora de los sucesos de UCHURACCAY. (1983). Informe “El Comercio” 5.03, pp. A-6, A-7
- Cueto, Alonso. (2020). La hora azul. Lima: Debolsillo.
- Jara, Umberto. (2017). Abimael. El sendero del terror. Lima: Planeta Perú S.A.
- Jáuregui, Eloy. (2018). Una pasión crónica, tratado de periodismo literario. Lima: artífice.
- Ługowska, Urszula. (2019). De la Crónica a la prensa chicha, el Perú en la obra periodística de Mario Vargas Llosa. Warszawa: IberoamerIcana - Vervuert.
- Matos Mar José. (1986). DESBORDE POPULAR y crisis del Estado. Lima: Instituto de Estudios Peruanos
- Mendoza Michilot, María. (2016). 100 años de periodismo en el Perú- Tomo II (1994-2000). Lima: Saxo
- Menton, Seymour. (1993). La nueva novela histórica de América Latina. Colección Popular.
- Menton, Seymour. (1989). La guerra contra el fanatismo de Mario Vargas Llosa. AIH, actas X.
- Paredes, Carlos. (2017). La hora final. Lima: Planeta Perú S.A. - Ricoeur, Paul. (2003). La memoria, la historia, el olvido. España: Trotta.
- Roncagliolo, Santiago & Ruiz Ortega, Gabriel. (2007). Disidentes: muestra de la nueva narrativa peruana. Lima, Perú : Revuelta Editores.
- Roncagliolo, Santiago. (2016). El terror de la ficción (y el otro). Mercurio: panorama de libros, (186). 10-11.
- Roncagliolo, Santiago. (2006). Abril Rojo. Alfaguara.
- Roncagliolo, Santiago. (2007). La cuarta espada: la historia de Abimael Guzmán y Sendero Luminoso. Debate.
- Roncagliolo, Santiago. (2021). Y líbranos del mal. Seix Barral.
- Rottenbacher, Jan & Espinosa Agustín. (2010). Identidad nacional y memoria histórica colectiva en el Perú.
- Salazar Bondi, Augusto. (1968). Lima la horrible. Lima: ERA. - Van Dijk, Teun. (2009). Discurso y poder. GEDISA
- Vargas Llosa, Mario. (1993). Litmus en los Andes. España: Austral. - Uceda, Ricardo. (2019). La muerte en el Pentagonito. Lima: Planeta.
- Whitte, Hayden. (2019). Trópicos del discurso. Ensayos sobre crítica cultural. España: Prometeo.
- Whitte, Hayden. (2018). El pasado práctico. España: Prometeo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: